FÖRÄLDRAMATTE
I skolan ligger idag fokus på strategier för skriftlig huvudräkning. Läraren använder sig av begrepp som talsorterna var för sig, tiokamrater, runda tal, bakifrån med plus, kort division etc, ett främmande språk för många föräldrar.
Uppställningar, eller algoritmräkning som det också kallas, förs ofta in ganska sent i barnens matematikböcker, kanske inte förrän i år 5-6, och parallellt med fortsatt huvudräkning. Tanken är att med en god taluppfattning och väl fungerande strategier för huvudräkning är det är lättare för eleven att sedan förstå vad som händer i en uppställning/algoritm.
Syftet med Föräldramatten är att skapa en större förståelse för den nya matematik som skolan lär ut och därmed underlätta för föräldrar att vara delaktiga i barnets matematikinlärning. Delaktiga föräldrar och ett ökat samarbete hem- och skola ger motiverade elever och bättre studieresultat.
Tiden är en bristvara och den muntliga kommunikationen föräldrar - lärare begränsar sig ofta till ett utvecklingssamtal per termin. Tanken med föräldramatten är att vara ett digitalt mattestöd för föräldrar med barn i grundskolan. Den skriftliga kommunikationen hem- och skola sker mestadels via mail och/eller skolportal där en länk till ”Föräldramatte” underlättar för föräldrar att när och var som helst, kunna ta del av barnens matematikinlärning.
Nya begrepp i matematiken