Lärandematris Fysik
Krafter och rörelser
|
|||
Baskunskaper och begrepp
|
Jag kan ge exempel på och beskriva olika krafter som finns eller uppstår när jag cyklar och idrottar. Jag använder några av begreppen:
-tyngdkraft, tryckkraft, dragkraft, jämnvikt, tyngdpunkt, friktion, tröghet, lufttryck, vattentryck, kraftpil
|
Jag kan förklara och visa på enkla samband mellan olika krafter som finns eller uppstår när jag cyklar och idrottar. Jag använder några av begreppen:
-tyngdkraft, tryckkraft, dragkraft, jämnvikt, tyngdpunkt, friktion, tröghet, lufttryck, vattentryck, kraftpil, acceleration, centrifugalkraft
|
Jag kan förklara och visa på enkla samband och göra jämförelser mellan olika krafter som finns eller uppstår när jag cyklar och idrottar. Jag använder några av begreppen:
-tyngdkraft/gravitation, tryckkraft, dragkraft, jämnvikt, tyngdpunkt, friktion, tröghet, lufttryck, vattentryck, kraftpil, acceleration, centrifugalkraft |
Resonemang om samband
|
Jag kan enkelt berätta om några samband mellan några av följande rörelser:
|
Jag kan berätta med flera detaljer och enkelt förklara orsakerna till några samband mellan några av följande rörelser:
|
Jag kan berätta med många detaljer och detaljerat förklara orsakerna till samband mellan flera av följande rörelser:
|
Undersökningar och planeringar |
Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar
och kan även hjälpa till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån med mycket hjälp från andra.
I arbetet använder jag utrustning på ett säkert och ganska fungerande sätt. |
Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar
och kan även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter lite hjälp från andra går att arbeta systematiskt utifrån.
I arbetet använder jag utrustning på ett säkert och fungerande sätt.
|
Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar
och kan även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån utan bearbetning utan hjälp från andra.
I arbetet använder jag utrustning på ett säkert, fungerande och effektivt sätt.
|
Jämföra resultat |
Jag kan jämföra mina och andras resultat och berätta om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt
Jag bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. |
Jag kan jämföra mina och andras resultat och berättar detaljerat om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt Jag ger förslag som efter någon bearbetning kan förbättra undersökningen. |
Jag kan jämföra mina och andras resultat och berättar mycket detaljerat om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt
Jag ger förslag som kan förbättra undersökningen. |
Dokumentera undersökningar |
Jag gör enkla dokumentationer av mina undersökningar i text och bild. |
Jag gör tydliga och noggranna dokumentationer av mina undersökningar i text och bild. |
Jag gör mycket tydliga och mycket detaljerade dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.
|
Ex
|
Ex:
|
Ex:
|