Magnetism år 6

Lärandematris Fysik-

Magneter och magnetism

 

 

     

Baskunskaper och begrepp

 

 

 

Jag har grundläggande kunskaper om magneters egenskaper och hur de används i hemmet och samhället.

 

Jag kan ge exempel på och beskriva hur magneter uppför sig och hur magnetisk kraft fungerar.

 

 

 

 

Jag använder några av begreppen på rätt sätt:

Kraftfält, magnetfält, nordände, nordpol, sydände, sydpol, dra till sig, stöta ifrån sig, konstgjorda magneter, naturliga magneter, elektromagneter, permanenta magneter, tillfälliga magneter,

 

Jag kan berätta om några naturvetenskapliga upptäckter om magnetism och dess betydelse för människornas levnadsvillkor

 

 

Grundläggande kunskaper om magneter och visar det genom att ge exempel på och beskriva/ med viss användning av fysikens begrepp

Jag har goda kunskaper om magneters egenskaper och hur de används i hemmet och samhället.

 

 

Jag kan förklara och visa på enkla samband mellan hur magneter uppför sig och hur magnetisk kraft fungerar

 

 

 

 

 

Jag använder flera av begreppen på rätt sätt:

Kraftfält, magnetfält, nordände, nordpol, sydände, sydpol, dra till sig, stöta ifrån sig, konstgjorda magneter, naturliga magneter, elektromagneter, permanenta magneter, tillfälliga magneter,

 

 

Jag kan berätta om några naturvetenskapliga upptäckter om magnetism och dess betydelse för människornas levnadsvillkor

 

 

 

Goda kunskaper om magneter…

förklara och visa på enkla samband/ relativt god användning av fysiken begrepp

Jag har mycket goda kunskaper om magneters egenskaper och hur de används i hemmet och samhället.

 

 

Jag kan förklara och visa på enkla samband mellan hur magneter uppför sig och hur magnetisk kraft fungerar och gör jämförelser mellan olika andra krafter.

 

 

Jag använder många av begreppen på rätt sätt:

Kraftfält, magnetfält, nordände, nordpol, sydände, sydpol, dra till sig, stöta ifrån sig, konstgjorda magneter, naturliga magneter, elektromagneter, permanenta magneter, tillfälliga magneter, attrahera, repellera

 

 

Jag kan berätta om några naturvetenskapliga upptäckter om magnetism och dess betydelse för människornas levnadsvillkor

 

 

Mycket goda kunskaper om magneter

förklara och visa på enkla samband och några gemensamma drag med

/ god användning av fysikens begrepp.

 

Resonemang om samband

 

 

 

 

 

Jag kan enkelt berätta om några samband inom magnetism som:

  • Vad fastnar på en magnet och varför?
  • Hur beter sig syd- och nordändarna mot varandra?
  • Sambandet mellan elektricitet och magnetism?

 

 

 

I enkla och till viss del underbyggda resonemang om magnetism kan eleven relatera till några fysikaliska samband.

Jag kan berätta utvecklat med flera detaljer och enkelt förklara orsakerna till några samband inom magnetism som:

  • Vad fastnar på en magnet och varför?
  • Hur beter sig syd- och nordändarna mot varandra?
  • Sambandet mellan elektricitet och magnetism?

 

utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang

Jag kan berätta välutvecklat med många detaljer och detaljerat förklara orsakerna till samband inom magnetism som:

  • Vad fastnar på en magnet och varför?
  • Hur beter sig syd- och nordändarna mot varandra?
  • Sambandet mellan elektricitet och magnetism?

 

välutvecklade och väl underbyggda resonemang

 

 

Undersökningar

och planeringar

Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar

och kan även hjälpa till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån med mycket hjälp från andra.

 

I arbetet använder jag utrustning på ett säkert och ganska fungerande sätt.

Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar och kan även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter lite hjälp från andra går att arbeta systematiskt utifrån.

 

 

 

I arbetet använder jag utrustning på ett säkert och fungerande sätt.

Jag kan genomföra enkla undersökningar utifrån lärarens planeringar och kan även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån utan bearbetning utan hjälp från andra.

 

 

I arbetet använder jag utrustning på ett säkert, fungerande och effektivt sätt.

 

Jämföra resultat

Jag kan jämföra mina och andras resultat och berätta om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt

 

Jag bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen.

Jag kan jämföra mina och andras resultat och berättar detaljerat om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt

Jag ger förslag som efter någon bearbetning kan förbättra undersökningen.

Jag kan jämföra mina och andras resultat och berättar mycket detaljerat om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt

 

Jag ger förslag som kan förbättra undersökningen.

 

Dokumentera undersökningar

Jag gör enkla dokumentationer av mina undersökningar i text och bild.

Jag gör tydliga och noggranna dokumentationer av mina undersökningar i text och bild.

Jag gör mycket tydliga och mycket detaljerade dokumentationer av mina undersökningar i text och bild.

 

 

 

Ex

På magneter fastnar saker av järn.

 

 

 

 

 

Det går att göra järn magnetiskt med elektricitet

 

 

 

 

 

 

Ex:

På magneter fastnar saker av järn och nickel för att dessa ämnen har speciella atomer.

 

 

 

 

Det går att göra järn magnetiskt med elektricitet om man gör en spole av ledningstråd runt en järnbit och låter det gå elektrisk ström genom tråden.

 

Ex:

På magneter fastnar saker av järn, nickel och kobolt för att dessa ämnen har speciella atomer. Varje liten atom i en järnbit fungerar som en egen liten magnet med en nord- och en syd-ände.

 

 

Det går att göra järn magnetiskt med elektricitet om man gör en spole av ledningstråd runt en järnbit och låter det gå elektrisk ström genom tråden. Det bildas ett magnetfält runt ledningstråden när det går ström igenom den. Magnetfältet sprids till järnbiten som blir magnetisk. Om strömmen bryts så bryts magnetfältet och järnbiten blir av med sin magnetiska kraft. En sådan magnet kallas för en elektromagnet och går att stänga av och sätta på med en strömbrytare.