Lärandematris
Tal i decimalform, bråkform och procentform och enkel kombinatorik
|
|||
Begrepp
Grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkända/bekanta/nya sammanhang |
Jag läser av enkla tal i bråkform. Ex: ¼, 2/5, 4/10
Jag läser av tal i decimalform med två decimaler och använder begreppen tiondelar och hundradelar när jag beskriver talen. Ex: 0,4 0,25 0,15
Jag vet att 100% motsvarar en hel eller det hela, 50% motsvarar en halv eller hälften och 25% motsvarar en fjärdedel.
Jag visar att jag vet vad som menas med bråkform och procentform genom att skriva enkla tal i de olika formerna. Ex en halv, en fjärdedel. |
Jag läser av tal i bråkform. Ex: 3/5, 6/8, 25/100
Jag läser av tal i decimalform med två decimaler och använder begreppen tiondelar och hundradelar när jag beskriver talen. Jag visar att jag vet att 2 tiondelar lika mycket som 20 hundradelar. Ex: 0,4= 0,40 0,25= 25 hundradelar eller 2 tiondelar och 5 hundradelar
Jag vet att 100% motsvarar en hel eller det hela, 50% motsvarar en halv eller hälften och 25% motsvarar en fjärdedel och att 10% motsvarar en tiondel, 20 % en femtedel.
Jag visar att jag vet vad som menas med bråkform och procentform genom att skriva tal i de olika formerna. Ex en halv, en fjärdedel, tre fjärdedelar, en femtedel, en tiondel. |
Jag läser av tal i bråkform som jag inte sett tidigare Ex: 7/12, 3/10000
Jag läser av tal i decimalform med tre decimaler och använder begreppen tiondelar, hundradelar och tusendelar när jag beskriver. Jag visar att jag vet att 2 tiondelar lika mycket som 20 hundradelar eller 200 tusendelar. Ex: 0,4= 0,40= 0,400 0,25=25 hundradelar eller 2 tiondelar och 5 hundradelar eller 250 tusendelar
Jag vet att 100% motsvarar en hel eller det hela, 50% motsvarar en halv eller hälften och 25% motsvarar en fjärdedel och att 10% motsvarar en tiondel, 20 % en femtedel. Jag kan också fundera ut hur många procent som motsvarar andra delar som 1/3, 1/100 eller ¾.
Jag visar att jag vet vad som menas med bråkform och procentform genom att skriva tal i de olika formerna. Ex en halv, en fjärdedel, tre fjärdedelar, två femtedelar, två tredjedelar. |
Uttrycks-former
Beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt
I beskrivningar kan eleven växla mellan olika uttrycksformer och för enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra. |
Jag ritar enkla, ganska noggranna bilder/skisser som visar olika bråktal eller procenttal.
Jag växlar uttrycksform och visar exempelvis att 50%= ½ = 0,5=0,50 med enkla ord eller bilder.
Jag kan storleks-ordna tal genom att förklara med hjälp av enkla ord eller bilder vilket tal som är störst och minst. Jag gör ofta rätt. Ex: Vilket är mest och varför? 0,7 eller 0,49? 0,20 eller ¼? 50% eller 3/4 |
Jag ritar enkla, noggranna bilder/skisser som visar olika bråktal eller procenttal.
Jag växlar uttrycksform och visar exempelvis att 50%= ½ = 0,5=0,50 = 2/4= 3/6= 7/14 och förklarar varför det är så.
Jag kan storleks-ordna tal genom att noga förklara med hjälp ord eller bilder vilket tal som är störst och minst. Jag gör rätt nästan jämt. Ex: Vilket är mest och varför? 0,7 eller 0,49? 0,20 eller ¼? 50% eller 3/4 |
Jag ritar mer avancerade, noggranna bilder/skisser som visar olika bråktal eller procenttal.
Jag växlar uttrycksform och visar exempelvis att 50%= ½ = 0,5=0,50 = 2/4= 3/6= 7/14 samt att 6/8= ¾= 0,75 och visar hur jag kan bevisa att det stämmer.
Jag kan storleks-ordna tal genom att mycket noga förklara med hjälp ord och/eller bilder vilket tal som är störst och minst. Jag gör alltid rätt. Ex: Vilket är mest och varför? 0,7 eller 0,49? 0,20 eller ¼? 50% eller 6/8 40% eller 4/6
|
Beräkningar
Välja och använda i huvudsak fungerande/ändamålsenliga/ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande/gott/ mycket gott resultat.
|
Jag kan göra uträkningar med metoder som fungerar ganska bra,, visar mina uträkningar och får ofta rätt svar Ex: Hur mycket är 25% av 24 pennor? 32 pennor? 40 pennor?
Jag kan avrunda Ex: 3,3 3,7 5,2 till närmsta heltal.
Jag kan göra skriftliga uträkningar med tal i decimalform i alla fyra räknesätt och får ofta rätt svar. Ex: 2,86 ∙4 70,59-3,78 16,25+3,78 52,8 4
Jag visar med bild hur man kan kombinera ex två mössor med tre halsdukar på olika sätt. |
Jag kan göra uträkningar med en metod som fungerar bra och går ganska snabbt att använda samt visar mina uträkningar och får nästan alltid rätt svar. Ex: Hur mycket är 25% av 24 pennor? 32 pennor? 40 pennor?
Jag kan avrunda Ex: 3,3 3,75 5,23 till närmsta heltal.
Jag kan göra skriftliga uträkningar med tal i decimalform i alla fyra räknesätt och använder ofta uppställningar och får nästan alltid rätt svar. Ex: 2,86 ∙4 70,59-3,78 16,25+3,78 52,8 4
Jag visar med bild och siffror hur man kan kombinera ex två mössor med tre halsdukar på olika sätt |
Jag kan göra uträkningar med effektiva metoder ,visar mina uträkningar och får alltid rätt svar.
Ex: Hur mycket är 25% av 24 pennor? 32 pennor? 40 pennor? 140 pennor?
Jag kan avrunda Ex: 3,34 131,75 53,26 till närmsta heltal.
Jag kan göra skriftliga uträkningar med tal i decimalform i alla fyra räknesätt och använder uppställningar eller andra effektiva metoder och får alltid rätt svar. Ex: 2,86 ∙4 70,59-3,78 16,25+3,78 52,8 4
Jag visar med uträkningar hur man kan kombinera ex två mössor med tre halsdukar på olika sätt
|
Berätta hur jag räknar
Kan redogöra för och samtala om tillvägagångssättet på ett i huvudsak/ändamålsenligt/ändamålsenligt och effektivt sätt och använder då matematiska uttrycksformer (bilder, symboler) med viss/delvis god/god anpassning till sammanhanget.
I redovisningar och samtal kan eleven följa och föra matematiska resonemang genom att ställa frågor och framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som…till viss del/för resonemangen framåt/och fördjupar eller breddar dem. |
Jag visar enkelt med siffror, uträkningar, symboler eller bilder hur jag kommer fram till svar och får oftast rätt svar. Jag kan enkelt berätta muntligt hur jag löst en uppgift.
Jag kan följa med och lyssna när en kompis förklarar hur hen löst en uppgift. Om jag inte förstår så frågar jag. Jag kan själv berätta för en kompis hur jag löser en uppgift. |
Jag visar tydligt med siffror och uträkningar hur jag kommer fram till svar och väljer ganska passande symboler eller bilder. Jag får nästan alltid rätt svar. Jag kan tydligt berätta muntligt hur jag löst en uppgift
Jag kan följa med och lyssna när en kompis förklarar hur hen löst en uppgift. Om jag inte förstår så frågar jag. Jag kan också komma med förbättringsförslag eller möjliga idéer till kamraten. Jag kan själv berätta för en kompis hur jag löser en uppgift och svara på kompisars frågor om hur jag gjort och fundera över hur man kunde gjort på andra sätt. |
Jag visar tydligt och effektivt med siffror, uträkningar hur jag kommer fram till svar och väljer väl passande symboler eller bilder. Jag får alltid rätt svar. Jag kan tydligt och effektivt berätta muntligt hur jag löst en uppgift
Jag kan följa med och lyssna när en kompis förklarar hur hen löst en uppgift. Jag kan ställa frågor till kamraten och komma med alternativa förslag på lösningar. Jag kan också visa på likheter med andra lösningar eller visa hur man kan lösa uppgiften med svårare tal/högre värden. Jag kan själv berätta för en kompis hur jag löser en uppgift och svara på kompisars frågor om hur jag gjort och visa hur man kunde gjort på andra sätt.
|