"Fängelset i grottan är den synliga världen:
elden som upplyser den, är jordens kraft; fången
som stiger upp och ser på det, som är däruppe,
är själen, som höjer sig till förnuftets
värld. [...] om man är förnuftig ska man komma
ihåg, att synförmågan kan störas på
två sätt och av två anledningar: när man
går från ljus till mörker, och när man
går från mörker till ljus. Och man bör
betänka, att förhållandet är alldeles detsamma
även med själen. När man därför möter
en själ, som är förvirrad och ur stånd
att se, skall man inte utan vidare le däråt. Nej,
man skall undersöka om den kommer från ett ljusare
liv och har svårt att se av ovana vid mörker, eller
om den tvärtom kommer från okunnighetens mörker
till större ljus och därvid blir bländad av den
starka dagen.
Är nu allt detta sant, så måste vi hysa den
uppfattningen, att uppfostran och undervisning inte är
sådan, som somliga påstår. De säger nämligen
att om det inte finns kunskap i själen, kan de likväl
lägga in en sådan, ungefär som om man ville
lägga in syn i blinda ögon."
(ur Platons dialog Staten)
|