Centralt innehåll, förmågor och kunskapskrav Skolverket LGR-11
Etik - centralt innehåll
• Vardagliga moraliska dilemman. Analys och argumentation utifrån etiska modeller,
till exempel konsekvens- och pliktetik.
• Föreställningar om det goda livet och den goda människan kopplat till olika etiska
resonemang.
• Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga
rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
Det sista och tredje momentet i religionskunskap handlar om etik och moral. Du kanske redan har en idé om vad etik och moral är, men du ska få möjligheten att vässa dina kunskaper. Precis som vanligt ska du först få se vad skolverket vill att du ska lära dig, vilka förmågor du ska utveckla och hur kraven för bedömning ser ut.
Förmågor du ska utveckla genom ditt arbete:
Du ska kunna resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån
etiska begreppen och modellerna:
Kunskapskrav som är aktuella (utan nivåer)
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar
genom att föra underbyggda resonemang och använda etiska
begrepp och modeller på ett fungerande sätt.
Mål |
Läraktiviteter |
Bedömning |
I slutet av detta moment kommer du att kunna identifiera etiska dilemman i olika situationer, både vardagliga och religiösa. Du kommer att kunna använda de etiska modellerna pliktetik, konsekvensetik och sinnelagsetik när du diskuterar dessa dilemman. |
Du kommer under lektionstid att arbeta med ett kompendium (Learnify) där du dels får sätta dig in i de olika etiska modellerna, och dels får öva dig på att använda dem när du diskuterar några etiska dilemman. Du kommer att arbeta både skriftligt och muntligt, och diskutera dilemman med dina kamrater och/eller lärare. |
Momentet kommer att bedömas skriftligt eller muntligt. Du kommer att få tre korta texter med situationer, där du dels ska identifiera vad dilemmat är, dels resonera kring dilemmat utifrån olika etiska modeller. |