Bildparafras
Du ska utgå från ett fotografi som du tagit själv i stan föreställande en byggnad eller en miljö t.ex. en gatubild, torg, vatten. Fotografiet ska antingen mejlas till: torben.freytag@stockholm.se, marika.hakala@stockholm.se, anna.f.mautner@stockholm.se... beroende på vilken lärare du har.
Därefter söker du efter en eller flera konstbilder som du tycker är spännande, vacker eller intressant och som du ser kan fungera ihop med ditt foto. Du kan titta i bildsalens konstböcker, prata med mig och surfa på iPad.
Du ska sedan kombinera dessa bilder med varandra och skapa en ny personlig målning. Den färdiga bilden ska presenteras inför klassen.
Förbered din presentation genom att ska skriva en halv A4 text om ditt valda konstverk, vad det är för konststil och varför du valde den. Berätta också om din målnings eventuella budskap. Din presentation är ca 2-3 min lång.
Genomförande:
Du ska börja med att skissa hur du tänker dig att bilderna ska bilda en gemensam komposition.
Sedan ska du göra en färgbild i minst A3, målad i akryl, vattenfärg eller torrpastell/oljepastellkrita. Du kan också blanda in collageteknik i din målning eller varför inte blanda olika måleritekniker.
Centralt innehåll från LGR11:
Framställning av berättande bild
Återanvändning och analys av existerande bilder
Fotografisk bild
Konsthistorisk bild
Eleven ska visa prov på sin förmåga att beskriva samt analysera bilder. I sitt eget bildskapande ska eleven visa att han/hon kan skapa en uttrycksfull bild som är övertygande och utan tvekan kommunicerar tankar, idéer och känslor till betraktaren.
Genom att kombinera verk ur konsthistorien in i vår samtidsmiljö skapas en närhet och förståelse till historiska bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Jag kommer att bedöma följande förmågor:
Tekniker och hantverksmässiga färdigheter
Idéer och koncept
Process och självständighet
Muntlig redovisning
Kunskapskrav:
E: Du gör en konstparafras av en känd målning eller konstnär med valfria målningstekniker med ett enkelt bildspråk (bilden berättar något) och bilden är delvis genomarbetad så att ditt budskap framgår (man känner igen Stockholmsmiljön, konststilen och ditt budskap). Ditt måleri fungerar och du har prövat olika målningstekniker. Du kombinerar olika bilder och bearbetar dem så att bildkompositionen i din parafras fungerar i huvudsak (vanlig). Du hjälper till att utveckla idéer och välja passande bilder samt ger förslag och väljer fungerande arbetssätt med hjälp av läraren. Du presenterar din bild på ett enkelt sätt med viss användning av ord som hör till ämnet.
C: Du gör en konstparafras av en känd målning eller konstnär med valfria målningstekniker med ett utvecklat bildspråk (bilden väcker intresse/tankar) och bilden är genomarbetad så att ditt budskap framgår. Ditt måleri fungerar väl och du har prövat/omprövat olika målningstekniker. Du kombinerar olika bilder och bearbetar dem så att bildkompositionen i din parafras fungerar (lite spännande/intressant). Du kan i huvudsak utveckla egna idéer och välja passande bilder samt ger förslag och väljer arbetssätt som med viss rådgivning/förändring fungerar. Du presenterar din bild på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ord som hör till ämnet.
A: Du gör en konstparafras av en känd målning eller konstnär med valfria målningstekniker med ett välutvecklat bildspråk (bilden engagerar/väcker starka känslor) och bilden är väl genomarbetad så att ditt budskap framgår. Ditt måleri fungerar väl och du har prövat/omprövat olika målningstekniker och du har prövat/omprövat systematiskt olika målningstekniker. Du kombinerar olika bilder och bearbetar dem så att bildkompositionen i din parafras fungerar väl (cool/häftig/unik). Du kan utveckla egna idéer och välja passande bilder samt ger förslag och väljer arbetssätt som fungerar på egen hand. Du presenterar din bild på ett välutvecklat sätt med god användning av ord som hör till ämnet.