Något om felhantering - BortfallMed bortfall menas, att man inte lyckas samla in observationer från hela det stickprov man valt ut. Särskilt vanligt är detta problem i samband med enkäter eller andra typer av frågeformulär. Om man inte lyckas få svar på alla frågor från hela den grupp man valt ut, blir undersökningens resultat mindre pålitligt. Oftast kan man ju inte veta vad bortfallet beror på. I värsta fall finns det ett samband mellan att personer har avvikande åsikter och deras ovilja att svara på ett frågeformulär. Man kan hantera problemet på flera olika sätt:
Det är i samtliga fall viktigt att bortfallets storlek tas med i rapporten, liksom en beskrivning av hur man har hanterat problemet. Exempel: Vid en undersökning tillfrågades 1000 personer om de var för eller emot svensk anslutning till EMU. Man fick 700 svar, som fördelade sig på följande sätt:
Bland de 300 i bortfallsgruppen lyckades man senare få in ytterligare 100 svar, som fördelade sig så här:
Man antog, att svaren i bortfallsgruppen, om alla svarat, skulle ha fördelat sig på i stort sett samma sätt som bland de 100 sista svaren, alltså så här:
Det beräknade resultatet från hela urvalet (1000 personer) blir då:
|