Active X

Active X är en standard som beskriver hur kontroller med mera ska kommunicera med ett program. Programmet frågar hur komponenten fungerar med hjälp av ett gränssnitt. Det fina med Active X är att du kan använda komponenter som är utvecklade någon annan.

I verktygslådan finns ett antal verktyg som du använda, men du kanske har behov av att ha flera kontroller än de som finns i verktygslådan. Gör så här för att lägga till kontroller:

  1. Öppna Project och välj Components

eller

  1. Högerklicka i ToolBox

  2. Välj en kontroller som passar

Du får nu upp en lista på olika kontroller som du kan använda. Det är bara att välja vilka du ska använda. De mest använda är Microsoft Windows Common Controls.

Här nedan följer ett antal vanliga kontroller:

ImageList  Bildlista
ImageCombo Flikkontroll
Statusrad För att skapa en statusrad längs ned i dina windowsrutor
WebbBrowser  Skapar en webbläsare
TreeView För trädstrukturen i exempelvis en organisationsplan
ListView  Visar en lista med flera kolumner
ToolBar Verktygsfält
TabbedDialog Skapar tabbordning i bland annat flikar och textrutor

När du gör program kommer du att märka att du ofta kommer att ha nytta av likadana funktioner fast i olika program. Det betyder att du skulla ha stor nytta av att kunna använda vissa moduler som du tidigare skapa i olika program. För att slippagöra om dessa procedurer kan du kopiera dem och spara dem i ett särskilt bibliotek. Då kan du använda dessa i dina olika program. Allt du behöver göra är att inkludera ditt funktionsbibliotek i ditt nya projekt.

De här funktionerna som du har lagras i en Active X DLL-fil. Filen har tilläggsnamnet DLL och skapas när du kompilerar projektet.

För att skapa ett funktionsbibliotek startar du  ett Active X DLL-projekt.
Då gör du så här:

  1. Starta ett nytt projekt

  2. Markera ActiveX DLL i dialogrutan New Project

Nu öppnas ett projekt med en klassmodul. Den liknar en vanlig modul.

  1. Placera de funktioner som du vill använda i ditt projekt i klassmodulen

  2. Sätt egenskapen Instancing för klassmodulen till 6-GlobalMultiUse

Tänk på att ge modulen ett beskrivande namn för vad den innehåller så blir det lättare att hålla reda på modulerna sedan.

  1. Ändra namnet på modulen i egenskapen Name

För att det ska bli en Active X DLL fil måste du kompilera ditt projekt.

  1. Öppna menyn File och välj Make Projektnamn.DLL

Ge projektet ett bra namn. Namnet kommer att anropas när du ska använda funktionsbiblioteket sedan. En Actice X DLL modul kan innehålla flera klassmoduler.

  1. Öppna menyn Project och välj sedan References

Nu får du upp en lista på din DLL projekt.

  1. Markera namnet du gav DLL-modulen när du kompilerade den

På det här sättet kan du skapa dig ett ordentligt strukturerat funktionsbibliotek.