Utvärderingsmodell för den modulbaserade kursen i Sh A
Modellen innefattar utvärdering av de separata modulerna samt de sex modulernas funktion som en hel kurs i Sh A. Utvärderingen riktar sig till både kursdeltagare och lärare som använt modulerna i sin undervisning. Utvärderingspaketet består därför av fyra olika modeller.

I. Modell för utvärdering av hela kursen – till kursdeltagaren
Modellen är riktad till kursdeltagaren och bygger på grundtanken att graden av tillfredsställelse beror på i vilken utsträckning den studerandes förväntningar har infriats. Graden av tillfredsställelse förväntas utgöra den studerandes mått på kursens kvalitet.
Utvärderingen sker i tre steg: före kursen, under kursen och efter avslutad kurs.


Del 1: Kursdeltagarens förväntningar på kursen

  1. Varför har du valt att läsa Sh A?
  2. Varför har du valt att läsa på distans?
  3. Varför har du valt den modulbaserade webb-kursen?
  4. Vad förväntar du dig av den modulbaserade webb-kursen i Sh A?
  5. Hur ofta förväntar du dig att ha kontakt med din lärare/handledare?
  6. Hur tror du att denna kontakt kommer att ske?
  7. På vilket sätt förväntar du dig att läraren/handledaren ska vara ett stöd i din lärandeprocess?
  8. Vad har du för förväntningar på samarbete med andra kursdeltagare?

Del 2: Kursdeltagarens uppfattning om hur studierna fortgår

  1. Vilken slags kommunikation har du haft med läraren/handledaren?
  2. Hur ofta har du kontakt med läraren/handledaren?
  3. Vem har tagit initiativet till kontakten?
  4. Vilken form av kommunikation har du med andra kursdeltagare?
  5. Hur ofta har du kontakt med andra kursdeltagare?
  6. Vem har tagit initiativet till kontakten? Läraren? Annan kursdeltagare? Du?
  7. Upplever du att kursen tar hänsyn till din lärstil?
  8. Har du möjligheter att välja uppgifter som passar din lärstil?
  9. Har du många valmöjligheter beträffande redovisningsformer?
  10. Har du frihet att komma med egna idéer beträffande problemformulering och val av perspektiv?
  11. Tillgodoses dina egna specialintressen?
  12. Tycker du att du får chans att visa dina förmågor och starka sidor?
  13. Uppmuntrar kursen till eget tänklande/självständighet/kreativitet?

Del 3: Slututvärdering

  1. Har du haft möjlighet att välja en redovisningsform som passat dig?
  2. Vilka olika slags examinationsformer har du prövat?
  3. Vilken form av examination har fungerat bäst för dig?
  4. Vilken examinationsform har fungerat sämst för dig?
  5. Är det några examinationsformer som du saknat?
  6. Har kommunikationen med läraren/handledaren motsvarat dina förväntningar?
  7. Är du nöjd/missnöjd? Hade du önskat mer/mindre kontakt?
  8. Vem har tagit initiativet? När har det fungerat bäst?
  9. Har du fått respons från läraren/handledaren i den utsträckning du förväntat dig?
  10. Motsvarar kommunikationen med andra kursdeltagare dina förväntningar?
  11. Är du nöjd/missnöjd med kontakten med övriga kursdeltagare? Hade du önskat mer/mindre kontakt?
  12. Har du under kursen haft fysiska träffar med läraren/handledaren och/eller andra kursdeltagare?
  13. Vilken betydelse har sådana träffar haft för din lärprocess?
  14. Vilket arbetssätt har dominerat kursen? Självständigt? Problembaserat? Faktainhämtning?
  15. Är du nöjd/missnöjd med de metoder som använts för att bedöma dina kunskaper?
  16. Upplever du att du har haft möjlighet att nå kursmålen?
  17. Hur har det gått att navigera i kursen? Problem?
  18. Hur skulle du vilja förändra kursen?

II. Modell för utvärdering av fristående moduler – till kursdeltagaren
Utvärderingen av d enskilda modulerna föreslås ske i form av en loggbok. I en sådan loggbok kan den studerande beskriva studiernas färdriktning. Genom att låta kursdeltagaren beskriva sin egen lärprocess under studiet blir bilden av modulens brister och förtjänster tydlig för både lärare/handledare och kursutvecklare.

En sådan loggbok kan innehålla:
• reflektioner kring lästa texter,
• kommentarer till genomförda diskussioner,
• erfarenheter av de olika uppgifterna,
• upplevelser av kontakter med andra kursdeltagare,
• lärdomar av examinationer.

Loggboken kommer därmed att utgöra en samlad bild av den studerandes tankar kring modulen och de erfarenheter och upplevelser som gjorts under studiet av den separata modulen. Genom att reflektera över olika kursmoment och relatera dessa till kursmålen blir den studerande medveten om vad som väckt tankar, vad som varit problematiskt och vilka nya kunskaper som förvärvats. Det egna lärandet tydliggörs och den studerande kan utifrån dessa observationer utveckla egna inlärningsstrategier.
Genom att kontinuerligt ta del av denna loggbok blir också läraren/handledaren medveten om vilket stöd kursdeltagaren behöver. Läraren/handledaren kan gå in och kommentera den studerandes erfarenheter och påverka den fortsatta färdriktningen. Läraren/handledaren uppmärksammas också på modulens pedagogiska brister och får signaler om vad som behöver förändras och utvecklas.

III. Modell för utvärdering av hela kursen – till läraren/handledaren
Den modulbaserade webbkursen har av CFL utvecklats i enlighet med Skolverkets kursplan för Samhällskunskap A. Utgångspunkten har varit att de olika modulerna ska utgöra byggstenar till en hel kurs och kunna användas tillsammans på ett naturligt sätt och utifrån en gemensam pedagogisk ingång. Webbkursen har producerats för de kommunala vuxenutbildarna och konstruerats med avsikten att göra det möjligt att ta del av kursen i Sh A på ett flexibelt sätt. Utvecklingsarbetet har varit inriktat på att möta olika lärstilar och göra kursen tillgänglig för människor med olika funktionshinder. Det är därför angeläget att utvärderingen av den modulbaserade webbkursen inriktas på den pedagogiska metoden, ämnesinnehållet och den tekniska funktionen. Din erfarenhet som användare av samtliga i kursen ingående moduler är därför av stort värde för det fortsatta utvecklingsarbetet. Utvärderingen består av öppna frågor. Avsikten är att ge dig som utvärderare stort utrymme för spontana och omedelbara reaktioner. Vi som utvecklat kursen tror att vi med denna modell får bäst information om hur kursen använts och hur modulerna fungerat i ett sammanhang.

Ämnesinnehållet
Hur bedömer du urvalet av ämnesområden?
Vad saknas?
Vad kunde utelämnats?
Är ämnesinnehållet tillräckligt aktuellt?
Är det något ämnesområde som får för stort utrymme på bekostnad av annat?
Är det något som ämnesområde som borde betonats mer?

Samspelet mellan modulerna
I vilken ordning har du använt modulerna?
Hur är modulernas omfattning i förhållande till varandra?
Ställer modulerna likvärdiga krav med hänsyn till tidsåtgång och svårighetsgrad?
Är det någon modul som ”sticker ut” från övriga med hänsyn till omfattning eller kvalitet?
Till det bättre eller till det sämre?
Ger modulerna ett intryck av att höra ihop eller upplevs de som löst ihopsatta delar?
I vilken grad bygger modulerna på varandra?
Har du erfarit att de olika modulerna representerar en gemensam pedagogisk ansats?

Överensstämmelse med kursplanen
Upplever du att kursen är utvecklad i enlighet med Skolverkets kursplan för Sh A?
Ger kursen de studerande förutsättningar att uppnå kunskaps- och färdighetsmålen?
Vad brister?
Är arbetsinsatsen för de studerande rimlig i förhållande till kursens omfattning på 100 gymnasiepoäng?

Kompletterande läromedel
Vilken lärobok har använts?
Hur har kursen fungerat tillsammans med denna bok?
Annat material som använts i kombination med kursen?
Har kompletterande material varit nödvändigt?
Vid vilka tillfällen i kursen har du rekommenderat kursdeltagaren att gå till läroboken?
Önskar du att webbkursen kunde fungerat utan kompletterande läromedel?

Möten mellan kursdeltagare
Hur många kursdeltagare har du haft?
Vilket antal bedömer du som lämpligast?
Har det varit gemensam kursstart och kursslut?
Hur många fysiska träffar har ni haft under kursens gång?
Hur ofta?
Hur har dessa träffar använts/varit upplagda?
Har diskussioner förts online? I vilken omfattning?
Har de skett vid givna tidpunkter och med givna tidsramar?
I vilken utsträckning har kursdeltagarna utnyttjat möjligheter till kontakter med varandra?

Uppgifts- och examinationsförslagen
I vilken grad har du använt de i kursen föreslagna uppgifterna?
Har de varit tillräckliga till antalet?
Har du ansett det nödvändigt att komplettera med ytterligare uppgifter?
Upplever du att uppgifterna varit konstruerade i enlighet med kursmålen?
Har uppgifterna gjort det möjligt för de studerande att nå kursmålen?
Har de studerande givits tillräckliga valmöjligheter?
I vilken grad har uppgifterna tagit hänsyn till olika lärstilar?
Någon lärstil som varit särskilt dåligt tillgodosedd?
I vilken omfattning har du använt kursens examinationsförslag?
Har förslagen givit de studerande möjligheter att nå de olika betygsgraderna?
Har examinationsförslagen tagit hänsyn till olika lärstilar och funktionshinder?
Hur har du använt frågeställningarna under rubriken ” att reflektera över”?

Animationerna
Har animationerna varit till stöd för förståelsen?
Är det några animationer som du upplevt som enbart illustrativa?
Har animationerna upplevts konstruerade? Har de komplicerat förståelsen?

Den tekniska funktionen
Hur har du upplevt navigationsstrukturen? Problem?
Hur har kommunikationen mellan lärare/kursdeltagare fungerat? Problem?
Hur har kommunikationen mellan kursdeltagarna fungeat? Problem?
Har du upplevt att texten varit webbanpassad med hänsyn till mängd, uppdelning, typsnitt, kontrast?
Har länktipsen varit användbara/aktuella?
Är den grafiska utformningen/designen tilltalande? Om inte; Vad skulle kunna förbättras?
Har nedladdningstiden för bilder och animeringar varit acceptabel?
Har kursen ökat tillgängligheten för kursdeltagarna?

Övrigt som du vill framföra

IV. Modell för utvärdering av fristående moduler – till läraren
Utvärderingen av de enskilda modulerna syftar till att få vetskap om hur dessa fungerar fristående och i ett annat sammanhang än som delar i CFL:s webbkurs i Sh A.


Utvärdering av modul……………………

Den pedagogiska omgivningen
I vilket sammanhang har du använt modulen?
Tillsammans med andra kursmoduler?
Som komplement till annat läromedel?
Har du använt modulen i ren distansundervisning eller i kombination med närundervisning?
Vilken har målgruppen varit?
Hur har modulen fungerat i detta sammanhang?
Varför har du valt just denna modul?
Hur fick du information om CFL:s kursmodul?

Strukturen/upplägget
Känns upplägget introduktion-animationer-uppgifter-examinationer naturligt?
Upplever du att moulens ämnesinnehåll och pedagogiska metod är i linje med kursplanens mål?
Tjänar ämnesinnehållet på att presenteras på webben?
Skulle andra medier lyft fram ämnesområdet bättre?
Motsvarar ämnesinnehållet din efterfrågan? Vad saknas?
Uppmuntrar modulens upplägg till reflektion, analys och problemlösning?
Kommer sökprocessen igång på ett naturligt sätt?
Ger upplägget ett sammanhang eller upplevs de olika delarna som skilda från varandra?
Får framställningssättet till följd att ämnesinnehållet upplevs som fragmentiserat och förytligat?
Hur skulle en sådan fragmentisering av kunskapen motverkas?
Möter modulens upplägg din efterfrågan?
Har du förslag på annorlunda upplägg?

Den introducerande texten
Är texten tillräcklig för att introducera kursdeltagaren i ämnesområdet?
Inspirerar texten till fortsatta studier?
Hu upplever du tilltalet?
Är attityden tillräckligt frågande för att initiera en sökprocess hos kursdeltagaren?
Finns ett samband mellan introduktionen och fortsättningen?
Språknivån?
Är målen med kursmodulen tydliga?

Animationerna
Hur bedömer du ämnesurvalet?
Är det förhållanden som pockar på en förklaring som behandlas? Väsentligheter eller trivialiteter?
Upplever du animationerna som enbart illustrativa eller har de en pedagogisk funktion?
Vilka av modulens animationer åskådliggör ett komplicerat samband som tjänar på att animeras?
Vilka av modulens animationer kunde utelämnats?
Förhållanden som kunde åskådliggjorts på annat sätt?
Vad kunde animerats istället?

Uppgiftsförslagen
Vilka förslag har du använt i din undervisning?
Någon uppgift som varit särskilt fruktbar?
Någon uppgift som helt skulle kunna uteslutas?
Har förslagen hjälpt dig att anpassa undervisningen till kursdeltagare med olika lärstilar?
Har du behövt komplettera med egna uppgifter?
Har uppgifterna varit konstruerade så att möjligheter skapats för ett problembaserat lärande?
Vad brister i uppgiftskonstruktionen?
Har du egna förslag på uppgifter inom ämnesområdet?

Examinationsförslagen
Vilka av examinationsförslagen har du prövat?
Är det några förslag som fungerat särskilt bra/särskilt dåligt?
Är det några förslag som helt skulle kunna uteslutas?
Har du behövt komplettera med andra examinationsformer?
Finns ett samband mellan text, animationer, uppgifter och examinationer?
Tar examinationsförslagen hänsyn till olika lärstilar och funktionshinder?
Ger examinationerna kursdeltagaren möjlighet att nå kursmål och olika betygsgrader?
Är variationen tillräcklig eller upplevs formerna som ensidiga?
Har du några egna förslag på examinationsformer?

Lärarhandledningen
Vilken hjälp har du haft av lärarhandledningen?
Är handledningen tillräckligt tydlig beträffande tankarna bakom uppgifter och examinationer?
Framkommer den pedagogiska ansatsen?
Känns handledningen alltför grundläggande för att utgöra något verkligt stöd?
Ger handledningen några reella tips och idéer om hur du kan använda modulens olika delar i din undervisning?
Hade du önskat mer konkreta förslag i fråga om kompletterande läromedel?
Har du kunnat utnyttja förslag och idéer vid dina fysiska träffar?
Är förslagen tillräckligt tydliga eller hade du önskat mer konkreta förslag till uppgifter och examinationer?
Vad har du saknat i lärarhandledningen?
Vad skulle den innehålla för att du skulle ha mer användning av den?