Pedagogisk planering 8c Matematik ht 2017 Tal
Syfte
Du ska utveckla din förmåga att
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, (PROBLEM)
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, (BEGREPP)
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, (METOD)
föra och följa matematiska resonemang, (RESONEMANG)
använda matematiska uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar,
beräkningar och slutsatser. (KOMMUNIKATION)
Centralt innehåll
Reella tal och deras egenskaper samt användning i vardagliga och matematiska situationer,
Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal.
Centrala metoder för beräkningar med tal i decimalform vid överslagsberäkning, huvudräkning samt vid beräkningar med digital teknik.
Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
Begrepp:
Veckoplanering |
||||||
Vecka |
Moment |
Sidor |
Uppgifter att räkna Räkna minst en nivå. Börja på nivå 2 |
Övrigt |
||
Nivå 1 |
Nivå 2 |
Nivå 3 |
||||
34 |
1.1 Negativa tal 1.2 Addition och subtraktion med negativa tal |
8-10 11-14 |
9-10 12-13 |
10 13-14 |
10 14 |
|
35 |
1.3 Multiplikation och division med negativa tal 1.4 Potenser |
15-18 20-22 |
16-17 21 |
17-18 22 |
18 22 |
|
36 |
1.5 Multiplikation och division med potenser 1.6 Kvadratrötter |
23-25 26-27 |
24-25 27 |
25 27 |
25 27 |
|
37 |
1.7 Stora och små tal med tiopotenser 1.8 Prefix och gällande siffror |
28-31 32-35 |
30 34 |
30-31 34-35 |
31 35 |
|
38 |
Värdera lösningar. Begreppstest. Kapiteltest |
36 38-39 |
|
|
||
39 |
Bedömningsuppgift Basläger/Hög höjd |
40-43 |
|
Läs på inför prov |
||
40 |
Prov |
|
|
|