Elektricitet och Magnetism
Lärandemål (Centralt innehåll)
Sambandet mellan elektricitet och magnetism och hur detta kan utnyttjas i vardaglig elektrisk utrustning
Elproduktion, eldistribution och elanvändning i samhället.
De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna ta del av detta avsnitt i fysik:
Magneter, magnetens poler, atomen som magnet, magnetiska grundämnen, spänning, ström, resistans, elektromagnet, elmotor, induktion, generator, transformator, effekt, Ohms lag, effektlagen.
Redovisning i form av ett prov.
Vecka |
Sidor i boken |
Moment |
Övrigt |
34 |
|
Introduktion |
kunskapskraven |
35 |
220-222, 224 |
8.1 Spänning, ström och resistans |
Testa dig själv 1, 3, 5, 9, 10 |
36 |
225-229 |
8.2 Magnetism |
Testa dig själv 1-6 |
37 |
230-233 |
8.3 Elektromagneter |
Testa dig själv 1-4 |
38 |
|
|
|
39 |
236-231 |
8.4 Elmotorn och elgeneratorn |
Testa dig själv 1-11 |
40 |
242-245 |
8.5 Transformatorn |
Testa dig själv 1-4, 7 |
41 |
248-249 |
Finalen |
|
42 |
|
Prov |
|
Bedömning av
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi , teknik, miljö och samhälle. Eleven skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med (1.1) |
£ enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. |
£ utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. |
£ välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. |
Eleven kan föra resonemang där företeelser i vardagslivet kopplas ihop med krafter, och elektricitet. (3.2) |
£ enkla och till viss delunderbyggda resonemang och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband |
£ utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang och visar då på förhållandevis komplexa samband. |
£ välutvecklade och väl underbyggda resonemang och visar då på komplexa fysikaliska samband. |
Eleven använder fysikaliska modeller på ett (3.3) |
£ i huvudsak fungerande sätt för att beskriva och ge exempel på partiklar och strålning. |
£ relativt väl fungerande sätt för att förklara och visa på samband kring partiklar och strålning.. |
£ väl fungerande sätt för att förklara och generalisera kring partiklar och strålning. |
Eleven kan (3.5) |
£ ge exempel påoch beskrivanågra centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. |
£ förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. |
£ förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. |