Elektricitet och Magnetism

 

Lärandemål (Centralt innehåll)

 

Sambandet mellan elektricitet och magnetism och hur detta kan utnyttjas i vardaglig elektrisk utrustning

Elproduktion, eldistribution och elanvändning i samhället.

De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.

Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.

 

Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna ta del av detta avsnitt i fysik:

Magneter, magnetens poler, atomen som magnet, magnetiska grundämnen, spänning, ström, resistans, elektromagnet, elmotor, induktion, generator, transformator, effekt, Ohms lag, effektlagen.

Redovisning i form av ett prov.

 

Vecka

Sidor i boken

Moment

Övrigt

34

 

Introduktion

kunskapskraven

35

220-222, 224

8.1 Spänning, ström och resistans

Testa dig själv 1, 3, 5, 9, 10

36

225-229

8.2 Magnetism

Testa dig själv 1-6

37

230-233

8.3 Elektromagneter

Testa dig själv 1-4

38




39

236-231

8.4 Elmotorn och elgeneratorn

 

Testa dig själv 1-11

40

 242-245

8.5 Transformatorn

 Testa dig själv 1-4, 7

41

248-249

Finalen

 

42

 

Prov

 

 

Bedömning av

Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi , teknik, miljö och samhälle. Eleven skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med (1.1)
£  enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
£  utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
£  välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven kan föra resonemang där företeelser i vardagslivet kopplas ihop med krafter, och elektricitet. (3.2)
£  enkla och till viss delunderbyggda resonemang och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband
£  utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang och visar då på förhållandevis komplexa samband.
£  välutvecklade och väl underbyggda resonemang och visar då på komplexa fysikaliska samband.
Eleven använder fysikaliska modeller på ett (3.3)
£  i huvudsak fungerande sätt för att beskriva och ge exempel på partiklar och strålning.
£  relativt väl fungerande sätt för att förklara och visa på samband kring partiklar och strålning..
£  väl fungerande sätt för att förklara och generalisera kring partiklar och strålning.
Eleven kan (3.5)

£  ge exempel påoch beskrivanågra centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

£  förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

£  förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

 

x:0 y:5 775x900