Ämne: Svenska som andraspråk 7-9
Åk 7
|
Kunskapsområde
|
Centralt innehåll
|
|
LÄSA
|
- Skönlitteratur och sakprosa
- Lässtrategier
- Ordböcker
- Språkliga strategier
|
|
TEXTPRODUKTION
|
- Skrivstrategier
- Textbearbetning
- Ge och ta respons
- Redigering av texter i datorn
|
|
KÄLLKRITIK
|
|
|
ARGUMENTATION OCH SAMTAL
|
- Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
|
|
MUNTLIGA REDOGÖRELSER
|
- Muntliga presentationer och muntligt berättande.
|
|
SPRÅKKUNSKAP
|
- Språkets struktur
- Språkets betydelse för inflytande och identitet.
|
Åk 8
|
LÄSA
|
- Skönlitteratur och sakprosa
- Lässtrategier
- Språkliga strategier
|
|
TEXTANALYS
|
- Lässtrategier; budskap, tema, motiv och syfte
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv
|
|
TEXTPRODUKTION
|
- Skrivstrategier
- Textbearbetning
- Ge och ta respons
- Redigering av texter i datorn
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud
|
|
KÄLLKRITIK
|
- Citat och källhänvisningar
- Källors tillförlitlighet
|
|
ARGUMENTATION OCH SAMTAL
|
- Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument
- Ords nyanser och värdeladdning
|
|
MUNTLIGA REDOGÖRELSER
|
- Anpassning till syfte och mottagare
- Olika hjälpmedel t.ex. digitala verktyg
|
|
SPRÅKKUNSKAP
|
- Skillnader i språkanvändning beroende sammanhang, syfte och mottagare
- Språkets betydelse för inflytande
- Etiska och moraliska aspekter på språkbruk
|
Åk 9
|
LÄSA
|
- Skönlitteratur och sakprosa
- Lässtrategier
|
|
TEXTANALYS
|
- Några skönlitterära genrer; innehåll och stil
- Skönlitterärt betydelsefulla författare och verk
|
|
TEXTPRODUKTION
|
- Kombinationer av olika texttyper
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud
|
|
KÄLLKRITIK
|
- Källkritiskt förhållningssätt
|
|
ARGUMENTATION OCH SAMTAL
|
- Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i det som sägs
|
|
MUNTLIGA REDOGÖRELSER
|
- Anpassning till syfte och mottagare
|
|
SPRÅKKUNSKAP
|
- Språkbruk i Sverige och Norden
- Språkbruk genom tiderna
- De nationella minoritetsspråken i Sverige
- Nya ord i språket
- Etiska och moraliska aspekter på språkbruk
|