Teknik (LPP ÅK 7 ht ’16) Lärare: Rashed Harun
Vecka 36-43 rashed.harun@stockholm.se
Skicka meddelande/kommunikationsmedel
Grundskola7LGR11Teknik
Flera gånger varje dag använder du tekniska hjälpmedel för att skicka eller ta emot meddelanden av olika slag. På 1400-talet kom Johann Gutenberg på konsten att trycka böcker, vad fick det för betydelse för samhällsutvecklingen? Vi ska försöka lära oss mer om hur vi har tagit kontakt med varandra genom historien, så att vi kan stå rustade att följa med in i framtidens informationssamhälle.
Innehåll
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om teknikens historiska utveckling för att de på så sätt bättre ska förstå dagens komplicerade tekniska företeelser och sammanhang och hur tekniken påverkat och påverkar samhällsutvecklingen. Undervisningen ska även bidra till elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och konstarter.
Under detta arbetsområde ska du utveckla följande förmågor.
Kopplingar till läroplan
Te
Syfte identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
Te
Syfte använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Te
Syfte värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
Te
Syfte analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll
För att utveckla dessa förmågor kommer vi att arbeta med följande centrala innehåll.
Kopplingar till läroplan
Te 7-9
Tekniska lösningar Tekniska lösningar inom kommunikations- och informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, Internet och mobiltelefoni.
Te 7-9
Tekniska lösningar Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Te 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
Te 7-9
Teknik, människa, samhälle och miljö Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Konkreta mål
Du ska under det här arbetsområdet kunna.
- Ha reflekterat över hur man tog kontakt med varandra förr.
- Känna till Johann Gutenberg och hans uppfinning.
- Veta var och när de första skriftspråken kom.
- Kunna följande ord och begrepp: hieroglyfer, papyrus, pergament och tryckkonst.
- Veta hur du med olika tekniker kan komma i kontakt med andra.
- Känna till vanliga föremål som har med kommunikation att göra.
- Kunna följande ord och begrepp som fonograf, telegraf, Morse.
- Känna till datorns historia.
- Veta vilka tekniker man använder för att ta kontakt i dag.
- Kunna reflektera kring fördelar och nackdelar med modern kommunikationsteknik.
- Kunna följande ord och begrepp: digital, transistor, virtuell och kommunikationssatellit.
Arbetsformer
För att nå dessa mål kommer vi att:
- Diskutera hur man tog kontakt med varandra förr. (dialog, använda teknikboken, datorn)
- Studera Gutenberg och hans uppfinning. (tillverka egna trycktyper) praktiskt arbete.
- Studera de första skriftspråken.
- Studera föremål som har med kommunikation att göra. (dialog och teknikboken).
(praktiskt arbete i grupp, bygga ett kommunikationsmedel som fungerar)
- Forska i datorns historia. (datorn, teknikboken)
- Studera vilka tekniker man använder i dag, för och nackdelar med modern kommunikation.
(arbeta i grupper)
- Lära oss olika ord och begrepp som har med området att göra. (jobbar vi med hela tiden)
Bedömning
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- Delta i diskussioner under lektionerna.
- Samarbetar i grupp.
- Hur du löser de praktiska uppgifterna.
- Genom skriftliga tester
- Vi kommer sammanfattningsvis att bedöma din förmåga att:
Kopplingar till läroplan
Te
Syfte identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
Te
Syfte använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Te
Syfte värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
Te
Syfte analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Dokumentation
Kommer att ge i form av:
- Läxor
- Skriftliga tester
- Kontinuerlig dokumentation
Beröm eller ge feedback på det här materialet genom att skriva en kommentar här: