Qui est-ce?
LPP år7 français
v.42 - 45
Undervisning:
Denna period kommer vi att arbeta med sånt som har med beskrivning av kropp och utseende att göra – som kroppsdelar, ansiktsdelar och några vanliga adjektiv.
Du kommer att använda dig en hel del av franskans vanligaste (och mest oregelbundna) verb. Dessa kommer att tränas tillsammans:
(att) vara = ÊTRE ___________ (att) ha = AVOIR
je suis = jag är j'ai = jag har
tu es = du är tu as = du har
il/elle/on est = han/hon/den/det är il/elle a = han/hon/den/det har
nous sommes = vi är nous avons = vi har
vous êtes = ni är vous avez = ni har
ils/elles sont = de är ils/elles ont = de har
Obs! Följande läxdatum gäller för QUI EST-CE?-perioden:
alla är/har fredag 21/10
”ansiktsdelar” + kunna beskriva någons ansikte inkl. adjektiv fredag 28/10
LOV!
kroppsdelar + kunna beskriva en kropp inkl. adjektiv fredag 11/11
… lära dig alla ÄR & HAR på franska (= 2 x 6 ord!)
… lära dig 12 ”ansiktsdelar” på franska samt kunna beskriva dessa med något adjektiv. Papper fås av mig samt läggs ut på hemsidan!
… lära dig 14 kroppsdelar samt kunna beskriva dessa med hjälp av lämpligt adjektiv. Papper fås av mig samt läggs ut på hemsidan!
… skriva en kort text som beskriver en känd människas ansikte inkl. adjektiv. Skriv snyggt! Ansikte + text ska hängas på vägg och användas som gissnings-material. Denna uppgift arbetar vi med tillsammans i skolan.
Jag kommer att bedöma:
dina muntliga insatser
hur du använder franskan skriftligt och på egen hand
hur du förbättrar ditt skriftliga språk, efter mina kommentarer
KUNSKAPSKRAV Qui est-ce?år7 HT 2016
|
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
Lyssna & läsa
|
Du kan förstå det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnttempo samt i enkla texter. Du visar din förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet.
Du kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt medviss relevans använda det valda materialet i din egen produktion och interaktion. |
Du kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligttalat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enklatexter om vardagliga och välbekanta ämnen.Du visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet.
Du kan väljabland texter och talat språk av enkel karaktäroch från olika medier samt på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Du kan förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språki lugnt tempo samt i enkla texter om vardagligaoch välbekanta ämnen. Du visar sinförståelse genom att översiktligt redogöraför och kommentera innehåll och detaljer.
Du kan väljabland texter och talat språk av enkel karaktäroch från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialeti sin egen produktion och interaktion.
|
Tala, skriva & samtala
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och begripligt med ord, fraser ochmeningar. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och relativt tydligt medord, fraser och meningar.
Dessutom kan du välja och använda dig av några olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt, relativttydligt och relativt sammanhängande.
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och tydligt med ord, fraser ochmeningar samt i någon mån anpassat tillsyfte, mottagare och situation.
Dessutom kan du välja och använda dig av flera olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|