Språkhistoria
LPP svenska 9AB
Under höstterminens första veckor kommer vi att arbeta med språkhistoria:
Vad berättar egentligen vårt språks historia? Var har svenskan sina rötter? Hur har svenskan utvecklats och förändrats under århundradenas lopp och varför på just det sätt den gjort? Vilka faktorer har generellt betydelse för hur ett språk utvecklas? Hur kommer svenskan att fortsätta utvecklas? Hur ser vårt språk ut om hundra år?
Följ med på en resa i tiden!
Syfte:
• att utveckla din förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och idéer samt stimuleras till att reflektera och värdera
• att utveckla dina kunskaper om olika språkliga ”karaktärsdrag” och om hur språket bl a speglar människors ursprung, levnadsvillkor, tänkande och värderingar
• att utveckla din förståelse när det gäller hur det svenska språket har sett ut och förändrats genom tiderna och hur och varför språket utvecklats på det sätt som skett
Bedömning:
Jag kommer att bedöma
• ditt deltagande i samtal och diskussioner om språk och språkhistorisk utveckling
• din förmåga att reflektera över sammanhang och förstå världen omkring dig
• din förståelse när det gäller hur det svenska språket har sett ut och förändrats genom tiderna och hur och varför språket utvecklats på det sätt som skett
Undervisning
Vi kommer att titta på en mängd texter från olika språkhistoriska epoker och olika källor.
Jag kommer att hålla kortare ”föreläsningar”, men vi kommer också att ha en kontinuerlig dialog, där du får fundera och resonera kring olika språkliga, historiska, kulturella frågor.
I samband med att vi tittar närmare på de språkhistoriska epokerna kommer du att få fyra kortare skrivuppgifter, där du får tillfälle att visa att du förstått vad som utmärker svenskan under olika skeden och en där du får visa att du har förstått vilka faktorer som generellt kan påverka ett språks utveckling.
När vi avslutat området Språkhistoria kommer du även att få i hemuppgift att skriva en längre reflekterande text om ditt eget språk.
Uppgifter
1. Runstenar restes som eviga minnesmärken över viktiga personer och viktiga händelser. Texterna på stenarna kan fortfarande läsas och därmed berätta om de människor som levde i vårt land för många hundra år sedan.
Gör din egen runsten i kartong! Vilka ord skriver du på din sten, till människorna i framtiden?
2. På 1200-talet skrevs de första lagarna ner i vårt land. Många lagar var då prejudikat, d v s de kom till när en viss händelse för första gången blev en rättssak som skulle prövas.
Bestäm själv en händelse som det behöver skrivas en lag om på 1200-talet. Anpassa ditt språk till tidsperioden. Glöm inte att begynnelsebokstaven ska vara en anfang och att man på den här tiden stavade efter eget huffvud, för att det skulle bli så vackert som möjligt. Använd din fantasi!
3. 1500- och 1600-talet var häxprocessernas tid i Europa, samtidigt som det var en tid då människor började ifrågasätta kyrkans överhöghet och världsbild. Välj en historisk händelse från den här tiden och skriv ett hyllningsbrev eller ett hatbrev till någon som kan sägas vara ansvarig för händelsen. Tänk på att språket ska innehålla tidstypiska tyska influenser. Använd ordlistan!
4. På 1700-talet gavs de första tidningarna ut i Sverige. Tänk dig nu att du med hjälp av en tidsmaskin har hamnat på 1700-talets Södermalms torg. Där får du syn på något vämjeligt, som får blodet i dina ådror att isas. Du blir vittne till en avrättning! Du rusar till Olof Dalins nyhetsredaktion och berättar vad du just har sett. Eftersom ingen annan har bevittnat avrättningen ber han dig skriva en nyhetsnotis, vilket du genast tar itu med. Skriv notisen! Tänk på att språket ska innehålla tidstypiska franska influenser. Använd ordlistan!
5. Framtiden!
Använd alla de kunskaper du nu har om hur språk utvecklas och förändras och skriv om hur du tror att svenskan ser ut och låter om hundra år, d v s kring år 2117! Vad utmärker svenskan då? Hur och varför blev det så? Vilka språkliga influenser finns? Vilken sorts nya ord har kommit till? Har vårt sätt att uttrycka oss och kommunicera förändrats, muntligt, skriftligt? Finns det annat i språket som förändrats?
Skriv också ett kort exempel på hur du tror att en text kan se ut år 2117!
Kunskapskrav
E
Du kan föra enkla resonemang om språkhistoriskt intressanta texter.
Du drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur texterna har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som de har tillkommit i. Du kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
C
Du drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i. Du kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
A
Du drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
E
Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt.
C
Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.
A
Du kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
E
Du kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
C
Du kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
A
Du kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.
Tidsplan 9A/9B
Vecka | Lektionsdagar 9A | Lektionsdagar 9B | Innehåll | Uppgift |
34 | må 21/8 ti 22/8 on 23/8 |
ti 22/8 on 23/8 to 24/8 |
Introduktion Språkhistoria, urnordiska, runskrift | Gör en egen runsten |
35 | må 28/8 ti 29/8?? on 30/8 |
ti 29/8?? on 30/8 to 31/8 |
Äldre fornsvenska, lagtexter | Skriv en egen lag på äldre forForts V34-35nsvenska. |
36 | må 4/9 ti 5/9 on 6/9 |
ti 5/9 on 6/9 to 7/9 |
Forts V34-35 | |
37 | må 11/9 ti 12/9 on 13/9 |
ti 12/9 on 13/9 to 14/9 |
Yngre fornsvenska & Äldre nysvenska, arvord och lånord | Skriv ett brev med tyska lånord och influenser |
38 | må 18/9 ti 19/9 on 20/9 |
ti 19/9 on 20/9 to 21/9 |
Yngre nysvenska, boktryckarkonst, tidningar m m | Skriv en tidningsnotis med franska lånord och influenser |
39 | må 25/9 ti 26/9 on 27/9 |
ti 26/9 on 27/9 to 28/9 |
Forts V37-38 | Forts V37-38 |
40 | må 2/10 ti 3/10 on 4/10 |
ti 3/10 on 4/10 to 5/10 |
Nusvenska | Skriv en egen text: Vår språkliga framtid |
41 | må 9/10 ti 10/10 on 11/10 |
ti 10/10 on 11/10 to 12/10 |
Nationella minoritetsspråk |
Slutuppgift = hemuppgift: |
42 | må 16/10 ti 17/10 on 18/10 |
ti 17/10 on 18/10 to 19/10 |
Nordiska grannspråk | Lämnas in digitalt senast fredag 20/10! eva.bonnet@stockholm.se |