Ma chambre
Lpp franska år 7, vecka 46-49 2016
Hur beskriver man saker? Hur gör man för att alla substantiv ska bli rätt? I denna period kommer vi att arbeta med att beskriva ett rum och de möbler som finns där.
Syfte:
I arbetsområdet ska du ges möjlighet att formulera dig och kommunicera i tal och skrift. Du kommer också ges möjlighet att utveckla din förmåga att förstå innehållet i talat språk och i olika slags texter. Substantiv är viktiga ord och därför kommer vi att lägga ner tid på att undersöka hur de böjs. Vi kommer även hinna titta lite på hur adjektiv (=beskrivande ord) funkar samt lära oss de små men viktiga prepositionerna.
Undervisning:
Du ska få träna på att beskriva möbler, saker och rum. I slutändan kommer du att kunna beskriva ett eget rum med hjälp av substantiv, adjektiv och prepositioner. Nu kommer vi kommer att prata, skriva, lyssna och leka tills dessa ord och böjningar förhoppningsvis sitter – på riktigt!
Du ska:
delta aktivt muntligt under olika klassrumsaktiviteter (par, grupp, helklass)
… kunna 12 möbler
Ordkoll fredag 18/11
… kunna 10 prepositioner
Ordkoll fredag 25/11
… skriva en kort text i nutid med rubriken Ma chambre!
Texten ska innehålla 8-12 meningar och du ska använda dig av möbelord/substantiv, adjektiv och prepositioner. Använd gärna bokens text om ”Ma chambre” som stöd.
Din färdiga text lämnas in efter lektionen fredag 2/12!
Texten kommer att sluträttas och eventuellt dataskrivas veckan därpå.
Bedömning:
Jag kommer att bedöma hur du använder språket skriftlig i en text som du själv skrivit.
Jag kommer att titta på hur du hur självständigt du arbetar, t.ex. om du kan hantera ordbok när du behöver nya ord eller om du enbart frågar fröken.
Jag undersöker också om du använder dig av de strategier vi har gått igenom, t.ex. om du har koll på hur man kommer från substantivet ”hund” till ”hunden” och hur man beskriver samma djur; en SVART hund = un chien NOIR.
Hjälp finns i dina anteckningar, papper, lärobok eller på Learnify!
Kunskapskrav: Ma chambre (fr7)
Betyget E innebär att samtliga kunskapskrav för betyget är uppfyllda. |
Betyget C innebär att samtliga kunskapskrav för betyget är uppfyllda. |
Betyget A innebär att samtliga kunskapskrav för betyget är uppfyllda. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. (E) |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt,relativt tydligt och till viss del sammanhängande. (C) |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativttydligt och relativt sammanhängande. (A) |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. (E) |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. (C) |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. (A) |
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. (E) |
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och relativt tydligt medord, fraser och meningar. (C) |
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser ochmeningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. (A) |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. (E) |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. (C) |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av flera olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. (A) |