Modulen inleds med en sammanfattande definition av begreppet ekonomi.
Genom att påvisa hur människor berörs av de ekonomisk-politiska
besluten söker den inledningsvis motivera till studier av några
grundläggande förhållanden inom nationalekonomin.
De presenterade animationerna är tänkta att åskådliggöra
några grundläggande teoretiska modeller. För att knyta
modellerna till verkligheten ges förslag till frågor som den
studerande kan reflektera kring under lärprocessens gång. Frågeställningarna
kan tydliggöras genom mer konkreta och aktuella ekonomiska problem.
De studerande bör uppmuntras att ta del av olika mediers ekonominyheter.
Det ekonomiska kretsloppet
Vid studiet av de olika aktörerna och relationerna dem emellan kan
det vara värdefullt att betrakta sig själv och det egna hushållet
som en del av kretsloppet. Kursdeltagaren kan reflektera över vilka
olika sektorer som berör det egna hushållet.
Med kretsloppsmodellen som utgångspunkt kan fördjupningar
inom de olika sektorerna ske. De studerande kan utifrån eget intresse
välja att koncentrera sig på frågeställningar som;
• Vilken betydelse har företagsinvesteringar för tillväxten?
• Hur påverkas de olika aktörerna av den offentliga sektorns
tillväxt?
• Vilka olika typer av skatter finansierar den offentliga sektorns
utgifter?
• Vilken funktion och betydelse har kreditmarknaden?
• Hur handlar man på kreditmarknaden?
• Hur är aktieägandet fördelat i Sverige?
• Varför handlar länder med varandra?
• Vilken betydelse har utrikeshandeln för de olika aktörerna
inom kretsloppet?
Prisbildning inom marknadsekonomin
Med den enkla efterfråge- och utbudsmodellen som utgångspunkt
kan diskussioner föras kring dess bristande överensstämmelse
med verkligheten. Begreppet "perfekt konkurrens" kan klarläggas
genom en diskussion kring de förutsättningar som måste
vara uppfyllda för att en sådan skall råda.
Man kan reflektera över vilka faktorer som påverkar köpares
och säljares intressen och lyfta fram sådana förhållanden
som sätter den fria konkurrensen ur spel. Så kan begrepp som
monopol, oligopol och kartellbildning förklaras utifrån modellen.
Utifrån ett fördelningsperspektiv kan jämförelser
mellan olika ekonomiska system göras. Man kan syna både planekonomins
och marknadsekonomins brister och de politiska regleringar som modifierar
de renodlade formerna.
Konjunkturcykeln
Här kan man börja med att bestämma vad som är kännetecknande
för en låg- respektive högkonjunktur. Man kan fundera
på vilka förhållanden som kan påverka svängningarna
i ekonomin.
Utifrån ett historiskt perspektiv kan olika ekonomiska teorier
studeras. Med utgångspunkt från den keynesianska modellen
och dess förutsättningar kan en diskussion föras kring
låg- och högkonjunkturens problem. Effekterna av en expansiv
respektive kontraktiv politik kan följas upp och bristerna i den
enkla keynesianska analysen kan lyftas fram. Den ekonomiska utvecklingen
under 1970-talet och dess effekter för den ekonomiska politiken kan
belysas.
Ekonomisk-politiska mål
och medel
En studie av ekonomisk politik kräver förståelse för
både mål och medel. Inledningsvis kan en diskussion föras
kring vad som är eftersträvansvärt i en samhällsekonomi.
Begrepp som ekonomisk tillväxt och höjd levnadsstandard kan
definieras.
Genom att studera de olika medlen eller verktygen kan förståelse
erhållas för vilka insatser som staten bör göra i
riktning mot de olika målen. Målkonflikter kan åskådliggöras.
Kommentarer till uppgifterna
Centrala ekonomiska begrepp
Med utgångspunkt från sin egen kunskapsnivå skall kursdeltagaren
söka sig fram till en definition av begreppen. Begreppsförståelsen
förväntas leda till en medvetenhet om de ekonomiska sammanhangen.
Uppgiften inriktas på innebörden av begreppen och hur dessa
hänger ihop. Man bör därför påpeka att det inte
rör sig om rena ordförklaringar. Kursdeltagaren kan uppmanas
att värdera sin egen förståelse före och efter genomgången
kurs.
Är planekonomin ett förlegat
system?
För att erhålla förståelse för hur det planekonomiska
systemet fungerar kan kursdeltagaren studera hur det praktiserats i några
olika stater. Systemets för- och nackdelar studeras och värderas
och jämförelser görs med den renodlade marknadsekonomin
och ett blandekonomiskt system. Därefter kan en diskussion föras
kring de ekonomiska systemens koppling till det politiska systemet och
man kan reflektera kring om kombinationerna demokrati-planekonomi och
diktatur-marknadsekonomi är orealistiska.
Vilka effekter kan en
oljeprishöjning få?
Genom konstruktionen av en efterfråge- och utbudskurva för
olja tydliggörs sambandet utbud-efterfrågan-pris. Samtidigt
kan det specifika med oljeprisets påverkan på andra varumarknader
klargöras. Uppgiften ger också möjlighet till reflektioner
kring energikällors betydelse; vårt beroende, källornas
ändlighet och deras priskänslighet. Uppgiften inrymmer också
ett ställningstagande till fördelningen av oljeproducenter och
oljekonsumenter i världen. Uppgiften lämpar sig särskilt
för kursdeltagare med visuell inlärningsstil.
De ekonomiska idéerna
Uppgiften ger många olika möjligheter. Kursdeltagaren kan välja
att fördjupa sig i en ekonomisk teoretiker och dennes huvudbidrag
eller jämföra flera teoretikers uppfattning av ett bestämt
ekonomiskt problem.
Om fler kursdeltagare har möjlighet att kommunicera med varandra
kan man låta dem föra en ekonomisk debatt där man intar
rollen som någon av teoretikerna. Ett sådant rollspel kan,
särskilt för studerande med kinestetisk lärstil, skapa
förståelse för de ekonomiska problemen.
Vid genomförandet av uppgiften bör kursdeltagaren visa medvetenhet
om att de olika ekonomiska teoretikerna inte är samtida utan att
de resonerar utifrån sin tid och dess förhållanden.
Uppgiften ger också utrymme för reflektioner kring i vilken
grad teorier har förkastat andra teorier. Tidsperspektivet bör
då betonas.
Vad är globalisering?
Utifrån ett försök att hitta en egen definition av globaliseringsbegreppet
kan den studerande reflektera över företeelsens uppkomst och
dess politiska och ekonomiska effekter. Kursdeltagaren bör uppmuntras
att sätta sig in i de många olika aspekterna på företeelsen
och ta del av de olika uppfattningarna om dess positiva och negativa följder
för att slutligen själv komma till några egna slutsatser.
Om Du vore finansminister….
Uppgiften syftar till att kursdeltagaren ska bli medveten om de problem
som är förknippade med en rättvis fördelning utifrån
resursernas begränsning. Utifrån sin egen uppfattning om en
rättvis resursfördelning skall den studerande försöka
prioritera olika områden. Genom att tänka igenom argument för
och emot de föreslagna förändringarna tvingas kursdeltagaren
ifrågasätta sina egna värderingar och slutligen komma
underfund med vilka som, trots begränsade resurser, bör vara
eftersträvansvärda. Genom att sätta sig in i finansministerrollen
uppmärksammas de problem som är förknippade med det förhållandet
att resurserna är knappa och behoven obegränsade, dvs. ekonomins
själva kärna. Om det finns möjlighet för den studerande
att "spela upp" sitt riksdagsanförande bör uppgiften
vara passande för personer med kinestetisk och/eller auditiv lärstil.
Talar BNP-måttets brister mot dess eget
berättigande?
Med utgångspunkt från diagrammet över den ekonomiska
tillväxten kan den studerande reflektera över vad BNP innefattar,
hur det räknas ut, vad det mäter och vad det inte mäter.
Med hjälp en lärobok kan en inventering av BNP-måttets
brister göras och man kan ta del av andra sätt att mäta
välfärd. Kursdeltagaren tvingas också fundera över
sin egen uppfattning av vad välfärd är. Studerande med
visuell lärstil kan också praktiskt genomföra en BNP-uträkning.
Examinationsförslag
Examinationen är tänkt att utgöra ett led i inlärningsprocessen..
Den studerande skall uppmuntras till att reflektera över sitt eget
lärande för att därigenom upptäcka hur ny kunskap
och förståelse har erhållits. De frågeställningar
som presenteras under rubriken "Att reflektera över" kan
användas för sådana återkommande examinationer.
Även vid examinationerna bör hänsyn tas till olika lärstilar.
Kursdeltagaren bör ges möjlighet att redovisa på det sätt
som passar bäst men bör också uppmuntras till att pröva
olika sätt.
De nedan presenterade förslagen är mer inriktade på form
än innehåll. Många av de förslag till uppgifter
som presenteras i modulen bör också kunna fungera som examinationer
i sig.
Slutdebatt om det svenska medlemskapet i EMU
Examinationen kan ske på webben i ett diskussionforum vid en bestämd
tidpunkt. Varje kursdeltagare har förberett ett inledningsanförande.
Efter att man tagit del av varandras anföranden kan ordet vara "fritt".
Diskussionen avslutas med att varje kursdeltagare får en kort slutreplik
där man sammanfattar sin ståndpunkt. Examinationen torde vara
särskilt lämplig för kursdeltagare med auditiv/kinestetisk
lärstil.
Efter diskussionen kan kursdeltagarna i en "loggbok" sammanfatta
sina intryck av diskussionen, reflektera över sin egen ståndpunkt
och insats och kommentera hur man påverkats av andra deltagare.
Examinationsformen ger därmed möjlighet till reflektion över
det egna lärandet.
Har phillipskurvan något praktiskt värde?
Med diagram från http://www.scb.se
kan kursdeltagaren sammanföra arbetslösheten och inflationen
under åren 1995-2002 i en phillipskurva. Genom att redovisa hur
kurvan konstruerats och göra jämförelser med den teoretiska
phillipskurvan kan den studerande visa hur sambandet mellan arbetslöshet
och inflation förändrats och hur den ekonomiska verkligheten
ställer nya krav på den ekonomiska politiken. Examinationsformen
ger därmed möjlighet för studerande med visuell lärstil
att redovisa erhållen förståelse för ekonomisk politik
utifrån en praktisk tillämpning. Genom konstruktionen av kurvan
stimuleras en frågande attityd som leder vidare till teoretiska
resonemang.
"Trippel jump"
Utifrån en artikel som behandlar ett aktuellt ekonomiskt dilemma
kan kursdeltagare examineras i tre steg. I en sådan trestegsmodell
utgör varje steg en examination i sig. Den studerande ges möjlighet
att utifrån en given text själv formulera en angelägen
frågeställning som pockar på ett svar. Både problemformulerandet,
sökandet och presentationen av resultatet utgör delar av själva
inlärningsprocessen samtidigt som de olika momenten blir en avstämning
av kunskapsinhämtningen.
Steg 1: Kursdeltagaren formulerar en egen
frågeställning utifrån den givna texten.
Steg 2: Eget sökande för att
besvara den egna formulerade frågeställningen.
Steg 3: Problemsyntes. Kursdeltagare redovisar
tillvägagångssätt och resultat. Särskilt betonas
vad som är egen nyförvärvad kunskap.
Förklarar modellerna verkligheten?
Utifrån en valfri teoretisk modell kan kursdeltagaren redovisa sin
förståelse för sambandet modell - verklighet. Examinationen
bör innefatta
• en definition av olika begrepp,
• en beskrivning av hur modellen är uppbyggd,
• en presentation av förutsättningar som måste gälla,
• en förklaring av modellens brister,
• en slutsats om modellens berättigande.
Examinationen kan ske skriftligt eller muntligt. Studerande med kinestetisk
lärstil ges möjlighet att presentera modellen genom praktiska
experiment. Kursdeltagare med taktil lärstil kan välja en modell
som kan presenteras genom att den byggs upp.
Loggbok
Genom att föra loggbok under studierna av modulen kan den studerande
beskriva den egna lärprocessen. Det kan handla om vilka tankar som
modulen eller läroboken väckt, vad man känner igen, vad
som är nytt, vad som är svårt, vad man behöver fundera
på, vad man vill ventilera med handledaren eller andra kursdeltagare.
Reflektionerna ska vara väl underbyggda. Den studerande ges stor
frihet när det gäller val av perspektiv och infallsvinklar,
men man kan också styra utifrån de centrala ekonomiska begreppen.
Kursdeltagare kan läsa varandras loggböcker och därigenom
ta del av varandras erfarenheter. Loggboken utgör i sig en examination.
Diskussion
Diskussion mellan kursdeltagare på webben bör uppmuntras. Både
själva inläggen och reflektionerna kring diskussionerna kan
utgöra en examination i sig. Kursdeltagaren kan sammanfatta aktuella
frågeställningar och kommentera hur samtalet har förändrat
eller fördjupat förståelsen av de ekonomiska sammanhangen.
De frågeställningar som i modulen presenteras under rubriken
"Att reflektera kring" kan fungera som utgångspunkter
för diskussionerna.
|