Pedagogisk planering i Fysik åk 7 vt 2018
Rörelse och kraft
Syfte
Undervisningen i fysik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse att undersöka omvärlden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor, utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Under tiden vi arbetar med ämnet ska eleverna utveckla följande förmågor:
Genomföra systematiska undersökningar i fysik
Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället
Använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle
Centralt innehåll som ska studeras är:
Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och hur kunskaper om detta kan användas i tex frågor om trafiksäkerhet
Hävarmar och utväxling i verktyg och redskap
Systematiska undersökningar, formulering av enkla frågeställningar, planering, genomförande och utvärdering
Mätningar med mätinstrument
Viktiga begrepp finns i fysikboken efter varje avsnitt.
Bedömningen avser:
i vilken utsträckning eleverna kan genomföra systematiska undersökningar, dokumentera och utvärdera dessa
hur väl eleverna kan redovisa sina teoretiska kunskaper när de beskriver och förklarar fysikaliska samband i naturen och samhället
hur eleven kan samtala om diskutera frågor som rör energi och miljö, använda begrepp samt motivera sitt ställningstagande
Bedömningsmatrisen kommer separat.
Veckoplanering:
V 2 - 3 Repetition
V 4 – 8 Rörelse och kraft, sid 166 – 186, sammanfattning på sid 192
Prov onsdag v 10
Laborationsperioden v 8 – 13
Kunskapskrav som vi ska arbeta med
Eleven kan använda vetenskaplig information på ett ………… fungerande sätt i diskussioner och för att skapa ……… texter och andra framställningar
Eleven kan genomföra undersökningar efter givna planeringar och även bidra till att formulera/ formulera enkla frågeställningar som efter bearbetning/ utan bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån
I undersökningar använder eleven utrustning på säkert och i huvudsak fungerande/ ändamålsenligt/ ändamålsenligt och effektivt sätt
Eleven gör enkla/ utvecklade/ välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter