Lagstiftning om
arbetsmiljöarbetet
Grunden
i lagstiftningen finns i Arbetsmiljölagen, AML, som bestäms av riksdagen.
Arbetsmiljölagen ger de yttre ramarna för vad som gäller för miljön på jobbet. Arbetsmiljöverket (f.d. Arbetarskyddsstyrelsen) har fått regeringens
uppdrag att mer i detalj reglera vad som ska gälla. Detta gör vi genom att i
vår författningssamling, AFS, ge ut föreskrifter och allmänna råd som
preciserar vilka krav som ska ställas på arbetsmiljön. Regler som gavs ut före
1978 kallas Anvisningshäften och Meddelanden. Endast ett fåtal av dessa gäller
fortfarande. Uppdateringen av författningssamlingen på Internet sker i
allmänhet tre till fyra veckor efter att den tryckta versionen finns framme.
Arbetsgivaren ska själv ta
ansvar för att verksamheten drivs på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall
förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsgivarens verktyg
för att uppnå detta är ett systematiskt arbetsmiljöarbete, (SAM). Den regionala
tillsynen av arbetsmiljön utförs av arbetsmiljöinspektionen (AI) inom
Arbetsmiljöverket (AV).
Arbetsmiljöinspektionen har till uppgift att
kontrollera att arbetsgivaren lever upp till de krav som ställs i
Arbetsmiljölagen och i de föreskrifter som Arbetsmiljöverket utfärdar. Denna
kontroll sker vanligtvis genom inspektion. Vid inspektionen kontrolleras att
arbetsgivaren bedriver ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.
Vidare kontrolleras arbetsmiljön utifrån ett helhetsperspektiv på riskerna i
verksamheten (fysiska, psykiska och sociala risker), men det förekommer även
att inspektionen riktas mot någon enskild risk (t ex en viss typ av maskin
eller en viss typ av arbetsuppgift). Vid bedömning av vilka arbetsplatser som
skall inspekteras, görs ett urval mot de arbetsplatser där risken för ohälsa
eller olyckor bedömts vara störst. Om arbetsgivaren inte uppfyller sina
skyldigheter enligt arbetsmiljölagen (AML) kan AV komma att rikta krav mot
arbetsgivaren.
Källa: http://www.av.se