Genom undervisningen i Samhällsorienterande ämnen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att
utveckla kunskaper om geografiska förhållanden, utveckla en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande
genom ett historiskt perspektiv få redskap att förstå och förändra vår egen tid
utveckla kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen
utveckla kunskaper om hur individer och samhället påverkar varandra.
Vecka |
Kunskapsområde |
Centralt innehåll |
Kunskapskrav Lgr 11 |
Hela året |
Att leva tillsammans
Aktuella händelser |
Livsfrågor av betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang.
Aktuella samhällsfrågor i olika medier. |
Eleven kan samtala om elevnära livsfrågor.
Eleven kan samtala om normer och regler i vardagen och ge exempel på varför de kan behövas.
Eleven kan ta del av enkel information i olika medier och samtala om elevnära samhällsfrågor.
|
v.35-43 |
Här bor vi
Att flytta
FN
|
Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
Att flytta inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.
Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
|
Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka var människor bor och arbetar.
Eleven kan ange några orsaker till att människor flyttar från en plats till en annan, och ge exempel på vad en flytt kan innebära för barn och familjer.
Eleven har grundläggande kunskaper om några mänskliga rättigheter och barnets rättigheter, och visar det genom att ge exempel på vad de kan innebära i skolan och hemma.
|
v.44 |
Höstlov |
|
|
v.45-50 |
Religion |
Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
Religioner och platser för religionsutövning i närområdet. |
Eleven kan ge exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från kristendomen, islam och judendomen. Eleven återger delar av några berättelser ur Bibeln.
Eleven beskriver några platser för religionsutövning och kopplar samman dessa med religioner som utövas i närområdet. |
v. 51-1 |
Jullov |
|
|
v.2-8 |
Religion |
Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörd samt några av de vanligaste psalmerna.
|
Eleven kan ge exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från kristendomen, islam och judendomen. Eleven återger delar av några berättelser ur Bibeln.
|
v. 9 |
Sportlov |
|
|
v.10-14 |
Nyheter |
Aktuella samhällsfrågor i olika medier.
Metoder för att söka information ur olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information. |
Eleven kan ta del av enkel information i olika medier och samtala om elevnära samhällsfrågor genom att framföra synpunkter, ge kommentarer och ställa frågor.
Eleven kan söka information om samhället och naturen genom enkla intervjuer, observationer och mätningar, och göra enkla framställningar av resultaten så att innehållet klart framgår.
|
v. 15 |
Påsklov |
|
|
v.16-21 |
Södermalms historia |
Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden. |
Eleven kan undersöka hemortens historia och ger då exempel på människors levnadsvillkor under olika perioder. Eleven gör då enkla jämförelser mellan livet förr och nu utifrån människors berättelser och olika skildringar.
Eleven ger exempel på kristendomens roll i skolan och hemorten förr i tiden.
|