Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga, dessa förmågor är följande:
Förmåga 1: Planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang.
Förmåga 2: Hantera och lösa praktiska situationer i hemmet.
Förmåga 3: Värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
HT Vecka: |
Genomgång av: |
Praktiskt arbete: |
Läxa att göra till nästa lektionstillfälle: |
Bedömning |
34 |
*Introduktion av näringslära *Gruppindelning *Förväntningar |
Filmen det dolda sockret
Praktisk bedömningsmatris |
Se frågebladet |
Förmåga 1, 2 och 3 |
35 |
MUMSIGT intro s. 69-71 |
Bananpannkakor |
|
Förmåga 3 F Förmåga 1 och 2 |
36 |
Repetition: Hygien och att använda recept |
Laga kycklinggryta
|
|
Förmåga 1 och 2 |
37 |
Genomgång av vatten, vitaminer & mineraler. |
Falafel och pitabröd Tillbehör: tomat, gurka, sallad och vitlökssås |
Besvara frågorna Vatten, vitaminer och mineraler med hjälp av sidorna 28-32 i HKK boken. |
Förmåga 1 och 2 |
38 |
Genomgång av kolhydrater |
Pastarätt |
Besvara frågorna med hjälp av sidorna 24-25 i HKK boken. |
Förmåga 1 och 3 |
39 |
Genomgång av proteiner. Rösta fram en varmrätt + efterrätt till v. 41 |
Chili con carne och baguette. |
Besvara frågorna med hjälp av sidorna 25-26 i HKK boken. |
Förmåga 1och 3 |
40 |
Genomgång av fetter. |
Lax, ugnsrotsaker, crème fraiche sås |
Besvara frågorna med hjälp av sidorna 26-27 i HKK boken. |
Förmåga 1, 2 och 3 |
41 |
Måltider och gemenskap |
Tvårätters middag
|
Läs på provet s. 69-71
|
Förmåga 1 och 2 |
42 |
MUMSIGT Repetition inför provet |
Hälsocoach uppgift s. 44 |
Läs på provet s. 69-71 |
Förmåga 1 och 3 |
43 |
Prov i näringslära (och film) |
|
|
Förmåga 1 och 3 |
44 |
HÖSTLOV |
|
|
|
45 |
Konsumentekonomi. Märkningar av livsmedel. |
|
|
Förmåga 3 |
46 |
Miljö & ekonomi. Hållbar mat s. 153-161 |
Laga miljösmart mat |
|
Förmåga 1, 2 och 3 |
47 |
Miljö & ekonomi |
Uppgift:
|
Hjälp till att planera en veckomeny hemma. |
Förmåga 3
|
48 |
Mattraditioner |
Kakbuffé med jultema |
Förmåga 3 |
|
49 |
Matval som engagerar |
Planera middag för gäster som ställer krav, uppgift s. 67 |
|
Förmåga 1 och 2 |
50/51 |
Elevernas val. |
Julstädning av köket. |
|
Förmåga 1 och 2 |