LJUD, LJUS, SINNENA OCH TEKNISKA HJÄLPMEDEL
Kursens planering:
v.43
Såg film från www.sli.se. Skaffa dig en inloggning om du inte redan har! Använd din skolmejladress. Såg filmen "Vi lär oss om: Ljud" och gjorde 5 små laborationer (se , som du själv har i din mapp)
v.45
Efterarbetade filmen, gick igenom alla begrepp som handlar om ljud och örat. Förklarade örats delar och funktion.
Arbetade med arbetsuppgifter om hörsel och öra, (sid 3 i "Ljud-övningar" ovan) samt med begreppslistan från planeringsdokumentet (ovan).
v.46
Gick igenom elektromagnetisk strålning, hela spektrat från gammastrålning till radiovågor, via det synliga ljuset. Såg filmen "Vi lär oss om: Ljus". Var och en arbetade sig igenom frågor om våglängd och frekvens gällande mobiltelefoni, om hur vattenmolekylen påverkas i en mikrovågsugn, hur ljus reflekteras mot olika ytor så att färger uppstår samt om hur ett prisma kan dela upp det vita ljuset i en regnbåge.
Ljusövningar,
gör färdigt hemma
det vi inte hann:
v.47
Ögat, ljusets brytning och reflexion, totalreflexion, alla sinnena, presentation av provfrågorna:
Cochleainplantat:
OBS! Vi lär oss om: Våra sinnen och Vi lär oss om: Vågor finns på www.sli.se
Begreppslistan finns i dokumentet om kursens planering, ovan.
v.48 Prov och bygge av högtalare, bygget redovisas med färdig produkt med en kort beskrivannde text på baksidan om vilka förbättringar man kan tänka sig med avseende på arbetet, produkten eller både och.
v.49, tisdag
Färdigställande av högtalaruppgift.