De
krav som du kan ställa gäller:
-
utrymme och luftvolym
-
temperatur, luftfuktighet, luftrenhet
och ventilation
-
belysning
-
renhet
Det
finns vissa minimikrav på hur stort utrymme och hur stor luftvolym varje
arbetstagare ska ha, både i arbetslokaler och personalrum. Men olika slags
arbeten kan behöva olika stora ytor och volymer.
Till
det fysiska arbetsklimatet räknas framför allt arbetslokalens temperatur samt
luftens renhet, fuktighet och rörelse (ventilation).
Temperaturen
i lokalen och ditt fysiska arbete måste samverka så att du kan hålla
kroppstemperaturen 37°C. Vid behov ska man kunna förbättra situationen med
arbetskläder t.ex. utomhus likaväl som vid ganska höga temperaturer.
Vid
inomhusarbete, som kontors- och skolarbete, ligger den rekommenderade
temperaturen kring 18-20°C. I lokaler där luftföroreningar huvudsakligen
uppkommer genom personbelastning kan koldioxidhalten användas som en indikator
på om luftkvaliteten är tillfredsställande. I sådana lokaler skall en
koldioxidhalt under 1 000 ppm eftersträvas.
Tilluftens
renhet kan regleras med välfungerande filter, som tar bort de ämnen som utanför
en lokal. Många lokaler har tyvärr problemkällor även inne i lokaler. Det kan
vara t.ex. mögelbildningar i fuktiga utrymmen som i toalett och dusch.
Luftföroreningar
som uppstår i arbetslokaler kan tas bort genom allmänventilation.
Alla
ventilationsanläggningar kräver tillsyn och underhåll, som ska utföras av
utbildad personal.
I
arbetslokaler och personalutrymmen, som är avsedda att vistas i mer än
tillfälligt, skall det normalt finnas tillfredsställande dagsljus och möjlighet
till utblick.
Belysning
skall anpassas till arbetsuppgiften och får inte ge besvärande bländning eller
flimmer. Den skall dessutom vara anpassad till individers olika behov.
En
god allmänbelysning:
-
ljuset är tillräckligt starkt
-
ljuset bör ha väl avvägda färger
-
ljuset ska vara på rättplats
-
riktningen på ljuset ska vara rätt så att vi inte bländas. Själva
ljuskällan borde inte synas
-
ingen bländning, flimmer eller onödig värme från ljuskällan
-
balans mellan ljusa och mörka ytor
-
färgsättningen i lokalen bör vara lämplig. Vi påverkas psykiskt av
färger. Nersmutsade ytor påverkar oss negativt.
Fönster
och lanterniner skall vid behov ha anordningar eller utförande som medger
avskärmning av solinstrålning.
Att
ha trivsamt och rent på arbetsplatsen beror både på lokalvården och hur
personalen vårdar utrymmena. Alla medarbetare måste göra rent efter sig om de
smutsar ner.
Om
arbetsplatsen har både män och kvinnor ska det finnas skilda personalutrymmen
för de båda könen.
De
delar av golven som är transport- och gångvägar får inte belamras med gods.
Ofta används gula ränder för att markera transportvägar. Gula snedstreck visar
var man inte får parkera eller lägga upp gods. Avsatser och sluttningar i
golvnivån har gul-svart markering.
Inga gods i trappor! Trapporna måste vara halksäkra och
ledstängerna hela.
Källa: Alfredsson A.; Petersson A., M. och
T. 2003. Arbetsmiljö och säkerhet. Serviceyrken. Natur
och Kultur.