Allmänt om arbetslokaler och personalrum

 

De krav som du kan ställa gäller:

-          utrymme och luftvolym

-          temperatur, luftfuktighet, luftrenhet och ventilation

-          belysning

-          renhet

 

Utrymme och luftvolym

Det finns vissa minimikrav på hur stort utrymme och hur stor luftvolym varje arbetstagare ska ha, både i arbetslokaler och personalrum. Men olika slags arbeten kan behöva olika stora ytor och volymer.

 

Det fysiska arbetsklimatet

Till det fysiska arbetsklimatet räknas framför allt arbetslokalens temperatur samt luftens renhet, fuktighet och rörelse (ventilation).

 

Temperaturen i lokalen och ditt fysiska arbete måste samverka så att du kan hålla kroppstemperaturen 37°C. Vid behov ska man kunna förbättra situationen med arbetskläder t.ex. utomhus likaväl som vid ganska höga temperaturer.

 

Vid inomhusarbete, som kontors- och skolarbete, ligger den rekommenderade temperaturen kring 18-20°C. I lokaler där luftföroreningar huvudsakligen uppkommer genom personbelastning kan koldioxidhalten användas som en indikator på om luftkvaliteten är tillfredsställande. I sådana lokaler skall en koldioxidhalt under 1 000 ppm eftersträvas.

 

Tilluftens renhet kan regleras med välfungerande filter, som tar bort de ämnen som utanför en lokal. Många lokaler har tyvärr problemkällor även inne i lokaler. Det kan vara t.ex. mögelbildningar i fuktiga utrymmen som i toalett och dusch.

Luftföroreningar som uppstår i arbetslokaler kan tas bort genom allmänventilation.

 

Alla ventilationsanläggningar kräver tillsyn och underhåll, som ska utföras av utbildad personal.

 

Belysning

I arbetslokaler och personalutrymmen, som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt, skall det normalt finnas tillfredsställande dagsljus och möjlighet till utblick.

Belysning skall anpassas till arbetsuppgiften och får inte ge besvärande bländning eller flimmer. Den skall dessutom vara anpassad till individers olika behov.

En god allmänbelysning:

-          ljuset är tillräckligt starkt

-          ljuset bör ha väl avvägda färger

-          ljuset ska vara på rättplats

-          riktningen på ljuset ska vara rätt så att vi inte bländas. Själva ljuskällan borde inte synas

-          ingen bländning, flimmer eller onödig värme från ljuskällan

-          balans mellan ljusa och mörka ytor

-          färgsättningen i lokalen bör vara lämplig. Vi påverkas psykiskt av färger. Nersmutsade ytor påverkar oss negativt.

 

Fönster och lanterniner skall vid behov ha anordningar eller utförande som medger avskärmning av solinstrålning.

 

Renhet

Att ha trivsamt och rent på arbetsplatsen beror både på lokalvården och hur personalen vårdar utrymmena. Alla medarbetare måste göra rent efter sig om de smutsar ner.

Om arbetsplatsen har både män och kvinnor ska det finnas skilda personalutrymmen för de båda könen.

 

Olika delar av arbetslokal

 

Golv

De delar av golven som är transport- och gångvägar får inte belamras med gods. Ofta används gula ränder för att markera transportvägar. Gula snedstreck visar var man inte får parkera eller lägga upp gods. Avsatser och sluttningar i golvnivån har gul-svart markering.

 

Trappor

Inga gods i trappor! Trapporna måste vara halksäkra och ledstängerna hela.

 

Källa: Alfredsson A.; Petersson A., M. och T. 2003. Arbetsmiljö och säkerhet. Serviceyrken. Natur och Kultur.