Anslag |
|
Inledningen till en film kallas för anslag. Här är det meningen att ditt intresse ska fångas så att du vill se vidare. Om det du ser de första minuterna inte skulle intressera dig så kommer du troligtvis inte att se resten av filmen heller. I anslaget talar man om vad filmen kommer att handla om och vilken typ av film det är, exempelvis börjar ofta en actionfilm med biljakter, skottlossning eller ett par explosioner, en skräckfilm med något riktigt otäckt. Filmens anslag anger också lite av spelreglerna för resten av filmen – om hjälten kan färdas i rymden och är lycklig ägare till ett lasersvärd så har man gjort den överenskommelsen med publiken att det förhåller sig så. Generellt sett finns det fyra olika typer av anslag:
1. Dramatiskt anslag Ett dramatiskt anslag ska få dig att vakna till och redan från starten sitta på helspänn och undra vad som kommer härnäst. Ett bra exempel på det dramatiska anslaget är ”Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten” där hjälten under de första minuterna hinner med att ta sig igenom ett antal dödsfällor, hitta en gömd skatt, bli jagad genom djungeln av bovarna för att avslutningsvis på ett mycket dramatiskt sätt fly i ett flygplan. 2. Etablerande anslag Det etablerande anslaget belyser mer personer, karaktärer och miljöer och tar oftast lite längre tid och går mer på djupet än det dramatiska anslaget. Så som i himlen” är ett exempel på ett etablerande anslag. Här presenteras huvudpersonen samt den situation han befinner sig i på ett ganska ingående sätt. ”Den världsberömde dirigenten Daniel avbryter sin karriär och beslutar sig för att flytta hem till sin barndomsby där han hoppas på att få leva i lugn och ro. Men han hinner knappt börja packa upp sina saker innan han får en förfrågan om att leda den lokala kyrkokören. Först är han motvillig till erbjudandet, men ändrar sig till slut och i takt med att kören utvecklas, så utvecklas också relationen mellan Daniel och byborna. Han får vänner och finner snart också kärleken.” I filmens anslag varvas nutid med tillbakablickar där huvudpersonens uppväxt, längtan tillbaka till sina rötter blandat med den oro han ändå känner för att återvända hem, skapar en förståelse och känsla för huvudpersonen. 3. Det gåtfulla anslaget Ett gåtfullt anslag kännetecknas ofta av mystiska och helt oförklarliga händelser, drömmar eller bilder där man kan endast ana intrigen. Som åskådare kan det vara svårt ibland att avgöra om det är händelser som utspelar sig i nutid, dåtid eller framtid. Exempel på filmer med ett gåtfullt anslag är Sfi-filmen Solaris där en psykolog skickas för att undersöka en rad underliga händelser som ägt rum på en rymdstation utanför planeten Solaris. Han faller själv offer för dessa övernaturliga krafter och gränsen mellan dröm och verklighet blir oklar - styrs verkligheten av vad man själv vill skall vara verkligt? I det gåtfulla anslaget finns ofta en direkt återkoppling till anslaget i slutet av filmen där de mystiska händelserna i filmens anslag får sin förklaring. 4. TV-anslaget Tv-anslaget är ofta mer dramatiskt i sin framtoning eftersom det gäller att omedelbart fånga intresset hos en tv-tittare vilket kanske inte är det enklaste. Om tittaren inte omedelbart grips av historien kommer förmodligen fjärrkontrollen fram.
|
|