Individuell bokredovisning

Förutom den för gruppen gemensamma romanen ska du läsa minst en bok till från listan (två om du strävar efter mer än godkänt). Redovisa denna/dessa med hjälp av någon/några av nedanstående åtta modeller.

Analysuppgifter

1. REFLEKTION
Skriv en reflektion - Fördjupa dig i två avsnitt/kapitel/scener som du fastnat för i romanen. Skriv ned varför du fastnar för det avsnittet, vad du tänker på när du läser det. Låt tankarna flöda. Du behöver inte hålla dig till handlingen alls. Det är en bokreflektion helt enkelt eller läslogg som det också ibland kallas. Se kursavsnittet Reflektion!

2. TOLKNING AV EN PERSON
Beskriv och gör din tolkning av en huvudperson i romanen. Vem är han/hon? Vad gör han/hon? Varför? Hur skulle du ha gjort i hans/hennes ställe? Vad tycker du om huvudpersonen? Varför tycker du så?

3. EN BOKANALYS
Gör en analys av boken (gör gärna avsnittet Skriva fritt innan du tar dig an denna uppgift). Ta upp följande saker i din analys:

  • Återberätta fabeln (handlingen i ett par meningar, utan namn och detaljer):

    En pojke och en flicka i yngre tonåren blir förälskade i varandra. De kommer från två olika familjer som är svurna fiender och detta tvingar ungdomarna att smyga med sin förbjudna kärlek. De smider en plan om att fly staden och förenas. Planen lyckas nästan men ödet spelar dem ett spratt. Ett missförstånd gör att de båda dör för sin kärlek dock i varandras armar. Vackert och tragiskt.
             
  • Motivet - beskriv motivet/motiven - till exempel "förbjuden kärlek". Känner du igen motivet från andra böcker/filmer? Dra gärna paralleller.
            
  • Berättare - vad är det för slags berättare?
           
  • Miljön - var utspelar sig handlingen? Hur beskrivs miljön?
             
  • Huvudpersoner - vilka är huvudpersonerna? Utvecklas de? Hur?
          
  • Konflikt - finns det en konflikt i romanen? Förklara? Hur löser man den?
     
  • Stilen- hur är romanen skriven? Är språket poetiskt och utsvävande? Är meningarna korta och konkreta? Är beskrivningarna långa? Är det mer handling än beskrivningar? Är språket "vuxet" eller "ungdomligt"? Är det mycket dialog eller mest berättande? Har du läst något som har en liknande stil? Förklara!

4. EN JÄMFÖRELSE
Jämför boken med en annan bok du läst (eller en film) som tar upp samma motiv. Beskriv motivet och gör en jämförelse där du tar upp både likheter och olikheter. Ge konkreta exempel ur texten/filmen.

Kreativa uppgifter

5. NYTT SLUT
Missnöjd med slutet? Hur skulle du vilja att romanen slutade? Varför? Förklara och skriv de avslutande meningarna i ditt romanslut! 

6. EN ARTIKEL
Skriv en kvällstidningsartikel om händelserna i romanen. Tänk på hur kvällstidningar brukar vinkla sina artiklar! Det passar särskilt bra för en spännande bok, till exempel en deckare. 
        
7. HUR GICK DET SEN?
Vad hände sen? Vad händer med huvudpersonen i romanen? Använd dig av det du vet om personen och berätta hur det förmodligen gick för honom/henne efter sista sidan.
      
8. OMBYTTA ROLLER
Vice-versa - Hur skulle romanen ha varit om den hade berättats med någon av bipersonerna i huvudrollen och huvudpersonen i en biroll. Spekulera fritt!