Samhällskunskap v. 45-03, åk 6 ht-16
Vad är det som påverkar och styr i samhället?
Ekonomi, politik och lagar är de områden vi ska undersöka lite mer under detta arbetsområde.
Förmågor att utveckla
Reflektera över hur individen och samhället påverkar varandra
Se samhällsfrågor ur olika perspektiv
Samhällsvetenskapliga begrepp och modeller
Uttrycka och pröva ställningstaganden
Söka och värdera information beträffande relevans och trovärdighet
Elevens mål
Visa kunskaper om olika samhällsstrukturer genom att påvisa samband, använda begrepp och föra resonemang
Värdera och uttrycka ståndpunkter genom att beskriva samband och föra resonemang
Visa kunskaper om demokrati och demokratiska beslutsprocesser genom att föra resonemang
Söka information om samhället och värdera informationen och källornas användbarhet
Undervisning
Du får undervisning iföljande samhällsstrukturer
Arbetsformer/ arbetssätt och läromedel
Bedömning
Hur visar jag vad jag lärt mig?
Jag deltar och bidrar muntligt när vi läser och diskuterar i klassrummet och visar att jag förstår och kan använda nya ord och begrepp.
Jag visar hur min förmåga att beskriva samband och resonera utvecklas under arbetsområdets gång i muntliga och skriftliga uppgifter
Jag får också tillfälle att visa mina kunskaper vid två skriftliga bedömningsuppgifter.
Matris
Jag… |
|||
Beskriver samband |
enkla
Exempel: Ju högre skatt ett land har, desto mer pengar kan användas till t.ex. skolor och bibliotek. |
relativt komplexa
Exempel: Om man får betala jättemycket i skatt på det man tjänar blir det mycket pengar till t.ex. skolor men det blir mindre över att använda till det man själv vill. |
komplexa
Exempel: Om man får betala jättemycket i skatt på det man tjänar kanske man väljer att arbeta mindre eller försöka undvika att betala skatt på allt man tjänar. Då blir det mindre pengar att använda till t.ex. skolor. |
Använder begrepp |
korrekt för det mesta
Jag kan känna igen och använda begrepp. |
relativt väl
Jag kan använda och förklara begrepp. |
på ett väl fungerande sätt
Jag kan använda, förklara och koppla ihop begrepp i en sambandskedja. |
För resonemang
|
enkla
Exempel: Jag kan göra jämförelser och se att det jag gör spelar roll.
Om jag torkar min plats i matsalen blir det trevligt för nästa person att sitta där. |
utvecklade
Exempel: Jag kan se för- och nackdelar, dra slutsatser och se att det jag gör påverkar hur det blir för både mig och andra.
Om jag torkar min plats i matsalen blir det trevligt för nästa person att sitta där. Då är det stor chans att också den personen lämnar platsen ren och snygg till nästa som ska sitta där. |
välutvecklade
Exempel: Jag kan se orsaker och konsekvenser utifrån olika perspektiv och se att det jag gör har betydelse för hur vi kan leva tillsammans i samhället.
Om alla gör sin del, t.ex. lämnar sin plats ren och snygg i matsalen, får vi en trevlig miljö att äta i. Jag föregår också med gott exempel för de yngre eleverna genom att visa att det jag gör har betydelse för andra. |
Arbetsplan
Vecka |
I skolan |
Läxa till onsdagar |
45 |
Introduktion, genomgång av planering och bedömningsmatris
Upptäck samhälle
|
Arbetsblad begrepp till 16/11 |
46 |
Ekonomi
|
Arbetsblad begrepp till 23/11 |
47 |
|
Arbetsblad begrepp till 30/11 |
48 |
|
Repetera inför provet 7/12 |
49 |
Prov ekonomi Politik
|
Arbetsblad begrepp till 14/12 |
50 |
Lag och rätt
|
|
51 |
|
|
02 |
|
Repetera inför provet 18/1 |
03 |
Prov lag och rätt Uppföljning |
|