Samhällskunskap v.45-03

Samhällskunskap v. 45-03, åk 6 ht-16

Vad är det som påverkar och styr i samhället?

Ekonomi, politik och lagar är de områden vi ska undersöka lite mer under detta arbetsområde.

 

Förmågor att utveckla

 

Elevens mål

Undervisning

Du får undervisning iföljande samhällsstrukturer

                                                                                                  

Arbetsformer/ arbetssätt och läromedel

 

Bedömning

Hur visar jag vad jag lärt mig?

Jag deltar och bidrar muntligt när vi läser och diskuterar i klassrummet och visar att jag förstår och kan använda nya ord och begrepp.

Jag visar hur min förmåga att beskriva samband och resonera utvecklas under arbetsområdets gång i muntliga och skriftliga uppgifter

Jag får också tillfälle att visa mina kunskaper vid två skriftliga bedömningsuppgifter.

 

Matris

Jag…

Beskriver samband

 enkla

 

Exempel: Ju högre skatt ett land har, desto mer pengar kan användas till t.ex. skolor och bibliotek.

relativt komplexa

 

Exempel: Om man får betala jättemycket i skatt på det man tjänar blir det mycket pengar till t.ex. skolor men det blir mindre över att använda till det man själv vill.

komplexa

 

Exempel: Om man får betala jättemycket i skatt på det man tjänar kanske man väljer att arbeta mindre eller försöka undvika att betala skatt på allt man tjänar. Då blir det mindre pengar att använda till t.ex. skolor.

Använder begrepp

korrekt för det mesta

 

Jag kan känna igen och använda begrepp.

relativt väl

 

Jag kan använda och förklara begrepp.

på ett väl fungerande sätt

 

Jag kan använda, förklara och koppla ihop begrepp i en sambandskedja.

För resonemang

 

enkla

 

Exempel: Jag kan göra jämförelser och se att det jag gör spelar roll.

 

 

 

 

 

 

Om jag torkar min plats i matsalen blir det trevligt för nästa person att sitta där.

utvecklade

 

Exempel: Jag kan se för- och nackdelar, dra slutsatser och se att det jag gör påverkar hur det blir för både mig och andra.

 

 

 

Om jag torkar min plats i matsalen blir det trevligt för nästa person att sitta där. Då är det stor chans att också den personen lämnar platsen ren och snygg till nästa som ska sitta där.

välutvecklade

 

Exempel: Jag kan se orsaker och konsekvenser utifrån olika perspektiv och se att det jag gör har betydelse för hur vi kan leva tillsammans i samhället.

 

Om alla gör sin del, t.ex. lämnar sin plats ren och snygg i matsalen, får vi en trevlig miljö att äta i. Jag föregår också med gott exempel för de yngre eleverna genom att visa att det jag gör har betydelse för andra.

 

 

 

 

 

Arbetsplan

Vecka

I skolan

Läxa till onsdagar

45

Introduktion, genomgång av planering och bedömningsmatris

 

Upptäck samhälle

  • Vad är ett samhälle?

 

Arbetsblad begrepp till 16/11

46

  • Vad är ett samhälle?

Ekonomi

  • Varför är pengar så viktiga?

Arbetsblad begrepp till 23/11

47

  • Varför är pengar så viktiga?

Arbetsblad begrepp till 30/11

48

  • Varför är pengar så viktiga?

Repetera inför provet 7/12

49

Prov ekonomi

Politik

  • Vem bestämmer i Sverige?

Arbetsblad begrepp till 14/12

50

  • Vem bestämmer i Sverige

Lag och rätt

  • Varför finns det lagar?

 

51

  • Varför finns det lagar?

 

02

  • Varför finns det lagar

Repetera inför provet 18/1

03

Prov lag och rätt

Uppföljning

 

 

x:45 y:100 728x2366