PEDAGOGISK PLANERING FÖR LUFT, VÄTGAS OCH VATTEN
SYFTE MED ARBETSOMRÅDET
Arbetsområdet syftar till att ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
genomföra systematiska undersökningar i kemi och
använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan
CENTRALT INNEHÅLL
Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.
De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner
MÅL:
LUFT
Redogöra för vilka gaser som finns i luft.
Beskriva några egenskaper hos kvävgas, syrgas, vätgas och koldioxid.
Beskriva vad som sker vid en förbränning.
Förklara varför ozonlagret är viktigt.
Förklara vad som menas med växthuseffekten.
VATTEN
Vilka grundämnen som bildar en vattenmolekyl.
Förklara hur vattenmolekylerna samspelar i vattnets tre faser.
Redogöra för vattnets betydelse som lösningsmedel.
Beskriva vattnets kretslopp.
Beskriva hur man renar dricksvatten och avloppsvatten.
HUR:
Lärarledda genomgångar, enskilt- och grupparbete, diskussioner, filmer, förhör samt laborationer enligt planeringar och instruktioner.
REDOVISNINGOCH BEDÖMNING:
Du kommer att få redovisa dina kunskaper genom skriftliga och muntliga uppgifter, ett skriftligt prov alternativt en inlämningsuppgift i slutet av kapitlet. Du kommer också att få redovisa laborationer muntligt och skriftligt samt diskutera resultat och slutsatser av laborationerna.
MATERIAL:
Du kommer att arbeta med Spektrum Kemi, sid. 50 – 99 och utdelat material.