Diskussioner och protokoll 


Var du än befinner dig i livet, har du nytta av att kunna diskutera. Det finns förstås olika slags diskussioner som är mer eller mindre styrda, men de som förekommer i mer officiella sammanhang är ofta ganska hårt styrda.

När ni diskuterar i diskussionsgrupperna och vid träffar är det bra om ni följer en diskussionsmodell eller sammanträdesteknik som ni i gruppen kommit överens om. Vid bokdiskussionen kring en gemensam roman följer ni den modellen som beskrivs här nedan:

  • En ordförande och en sekreterare utses i gruppen.
  • Ämnet för diskussionen (= frågorna till boken i bokdiskussionen) skrivs upp på tavlan/stort pappersark eller i diskussionsforumet av ordföranden.
  • Eftersom det är en mindre grupp kan ni "gå varvet runt" och be alla yttra sig i alla frågor som kommer upp. I en större grupp bör ordföranden upprätta en talarlista i den ordning som folk anmäler sig. Repliker på inlägg kommer före nya inlägg.
Personer som för ett samtal.
  • Sekreteraren har i uppgift att anteckna alla svar och att skriva mötesprotokoll som postas in i forum.
  • Ordförandens roll är att se till att diskussionen flyter, att alla får chans att yttra sig och att man håller sig till ämnet. Deltagarna lyssnar aktivt, bidrar till diskussionen och håller sig till ordningsreglerna. Ordföranden sammanfattar diskussionen och om inga övriga frågor finns när man gått igenom alla frågor förklarar han/hon mötet avslutat.