Fullriggare.jpg
Båt.jpg


Akterhjulångaren Indalen.jpg

Båtens Historia

 

 

 

 

 

 




HJULÅNGARE

Användning

Hjulångare användes på 1800-talet t.ex. i floder eftersom deras skovelhjul lämpade sig mer i grunt vatten än i djupt vatten. Ett exempel är vid Mississippifloden där hjulbåtar användes för att frakta folk över floden. Ett exempel på en havsgående hjulångare är Hjulångaren Malmö som gick mellan Malmö och Köpenhamn. Hjulångare gick också mycket på Themsen där det användes för skeppning. De slutade användas på grund av att propellerfartygen konkurrerade ut dem. Den brittiska flottan diskuterade om de skulle ha en flotta av hjulångare eller propellerfartyg. Efter en dragkamp mellan en hjulångare och ett propellerfartyg vann propellerfartyget och idéen om en flotta av hjulångare lades ner.


Teknik för Hjulångare

Vem uppfann hjulångaren?

Hjulbåten uppfanns av Claude de Jouffroy d’Abbans, en fransk Markis 1783. Ångbåten uppfanns av William Symington 1788. En kombination av dessa uppfinningar ledde till hjulångaren som hade sin storhetstid under 1800-talet.

 

Olika typer av hjulångare

Det finns två typer av hjulångare. Det finns typen med skovelhjul på sidorna av båten och så finns det de som har sitt skovelhjul akterplacerat. Typen med smala skovelhjul på sidorna har fördelen att det är närmare till ångmaskinen och därmed en enklare drivmekanism. Det blir också en bättre funktion under höga vågor. Ett akterplacerat skovelhjul har fördelen att båten blir smalare, att den blir mer grundgående och att hela däcksytan kan vara åt last eller passagerare. På grund av detta så hade de flesta havsgående fartyg sidohjul och de flesta flodgående båtar hade akterhjul.

 

SEGELFARTYG

Användning

Segelfartyg har under historien använts till allt möjligt inklusive utforskning, handel och krigskonster ända sedan de första segelbåtarna. Innan seglingen så fanns det enkla kanoter som man paddlade med för att komma fram. Med segelbåtar kom man mycket längre. Seglingen dominerade tekniken hos båtar fram tills att ångmaskinen tog förstaplatsen. Seglingsfartyg har använts på en massa olika sätt bland annat som lastfartyg men också för nöje, krig och upptäckter. Segelbåtar har funnits i olika storlek och proportioner, allt från de små båtarna som användes av skärgårdsfiskare till stora segelskutor som bar laster över oceanerna. Det finns även många slags segelbåtar i mellanstorlek som används för lek och nöjessegling nuförtiden.


Seglingstekniker

När man pratar om seglingsteknik måste man prata om vind, t.ex. motvind och medvind. I medvind kan man åka rakt framåt men om man åker i motvind måste man åka i kryssning för att kunna använda vinden. För att kryssa så måste man slå (alltså svänga en båt) många gånger. Det gör man genom att flytta bommen från den ena sidan till den andra med hjälp av rep. Man kan också behöva en köl som balanserar båten i vattnet och ett roder i aktern som man styr med i en mindre segelbåt, eller ett stort fartygsroder i form av en slags ratt på kommandobryggan på stora seglingskutor.


Vem uppfann seglingen?

Segelfartyg har funnits sedan 4000 f.Kr och dominerade haven i 5 800 år fram tills 1800-talet. Segelfartyg antas först ha funnits i Mesopotamien och Egypten.


Typer av Segelfartyg

Segelbåtar/fartyg har genom historien funnits i många olika typer. Några av dessa är:

PROPELLERFARTYG

Användning

Propellerfartyg och propellerbåtar har använts till allt möjligt sedan 1800-talet. Det har varit allting från små motorbåtar till stora krigsfartyg. Propellerfartyg har använts mer än hjulångaren och segelfartygen sedan 1800-talet och de har blivit den dominerande båttypen. Propellerfartyg har använts till krig, skeppning och nöje. Några propellerfartyg har blivit några av världshistoriens mest kända fartyg trots att de har använts i mindre än 200 år, t.ex. Titanic.


Tekniken bakom Propellrar

Tekniken bakom propellerfartyg är att en form av motor (kan vara allt från en ångmaskin till en bensinmotor) driver en propeller som rör sig i vattnet och driver båten framåt. Energin från motorn dras till en generator som får propellern att snurra runt så att fartyget/båten kan röra sig framåt. Eftersom man ofta använder bensin i propellerbåtar så är de inte så miljövänliga.


Vem uppfann propellern?

Propellern uppfanns av John Ericson, cirka 1840. Propellern hade dock föreslagits av tidigare vetenskapsmän men Ericson var den som verkligen introducerade idéen och tog patent på den.


Typer av Propellerfartyg

SAMMANFATTNING

KÄLLOR

Av Lukas Staunstrup 7a

x:0 y:0 810x2815

Start

x:530 y:10 120x35