Att analysera en reklamfilm

Här följer en modell för en enkel filmanalys. Titta gärna på en eller flera reklamfilmer och analysera dem enligt modellen nedan. Det kan hjälpa dig när du planerar din egen berättelse.

Redskap för analysen

Inledningen
presenterar oftast miljön och huvudpersonerna som är med i filmen, ibland också det som ska säljas.

Fördjupningen
är den större delen av filmen som aslöjar mer om personerna och om situationen de befinner sig i. Det är ofta ett problem eller en konflikt av något slag som dyker upp. Sedan närmar vi oss en vändpunkt där "konflikten" trappas upp och måste lösas.

Avslutningen
är det parti av filmen där situationen reds ut eller "säcken knyts ihop" och där vi får en summering med en uppmaning att köpa - i tal, text, bild eller ibland nästan helt underförstått.

Bild och ljud samspelar för att föra fram reklamfilmens budskap.

Mottagargrupp
Musiken, kameravinkeln, skådespelarnas kön, ålder, stil, utseende, miljön, varan som säljs passar för en mer eller mindre snäv mottagargrupp. Dataspelsreklamen kanske vänder sig till tonåringar, blöjor till barnfamiljer etc. Försök att avgöra till vilken mottagare reklamfilmen riktar sig - vilken åldersgrupp? vilket kön? Motivera ditt val.

Genre
I vilken genre passar filmen in?

  • Action (snabba bilar, slagsmål etc.)
  • Kärleksdrama (vackert och seriöst om kärlek)
  • Komedi (rolig, dråplig)
  • Dokumentär (en vanlig människa berättar om sin dag exempelvis)
  • Thriller (spänning)
  • Informationsfilm (berättar enbart om produkten)

eller kanske någon helt annan genre? Jämför gärna med filmer du sett!