Finns det könsroller och varför lever de vidare, i så fall? På förskolan Egalia vill man motverka stereotypa könsroller. Utgångspunkten är att män och kvinnor inte föds med olika egenskaper, utan uppfostras till kvinnor och män. Barnen ska få utveckla sin egen person, utan att begränsas av sitt kön. Bakgrunden är att den svenska regeringen 1998 inledde ett program för att uppnå bättre jämställdhet på alla sociala områden. 15 år senare är Lotta Rajalin och hennes kollegor på två förskolor pionjärer. De låter en genusmedveten pedagogik genomsyra förhållningssättet i vardagen. Det innebär att de uppmärksammar föreställningar om kön och könstillhörighet, och försöker bryta rådande könsnormer med pedagogik. Diskutera om könsroller påverkar dig!
.
Övning att genomföra i samband med visning
Sortera följande ord i två nya kategorier: kvinnligt och manligt.
Placera orden vid det kön ni tycker att de hör bäst ihop med.
Yrken |
Egenskaper |
Aktiviteter |
Frisör |
Har pondus |
Spela hockey |
Förskollärare |
Är duktig |
Sminka sig |
Chef |
Är söt |
Shoppa |
Elektriker |
Är tuff |
Ta hand om barn |
Lastbilschaufför |
Är omvårdande |
Grilla |
Florist |
Är handlingskraftig |
Köra motorcykel |
__________________________________________________________________________
Diskussionsfrågor efter visning
Nyckelord
Genus
Könsmaktsordning
Könsroller
Normer
Pedagogik
Kön
Könstillhörighet
Hen
Queer
Feminism
Jämställdhet
Diskriminering
Sexism
__________________________________________________________________________
Bakgrund
På förskolan Egalia i Stockholm jobbar man med genuspedagogik. Det innebär att man uppmärksammar föreställningar om kön och könstillhörighet, och med pedagogik försöker bryta rådande könsnormer. Med utgångspunkt i att män och kvinnor inte föds med olika egenskaper utan uppfostras till kvinnor och män vill man motverka stereotypa könsroller. Barnen på Egalia ges möjlighet att utveckla sin egen person, utan att begränsas av sitt kön. De sfärer och egenskaper som enligt traditionella könsroller är typiskt pojkaktiga görs på så sätt tillgängliga för flickor – och tvärtom. Man använder vid sidan av orden hon och han även ett tredje, könsneutralt personligt pronomen – hen. På så sätt vill man visa att socialt kön och biologiskt kön är två olika saker. Det sociala könet ses som något valfritt, inte något medfött och okompromissbart.
I den svenska kursplanen står att skolan har ansvar för att motverka traditionella könsmönster. I skolan ska elever ges utrymme att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. Ändå blir en del provocerade av att förskollärarna på Egalia använder sig av genuspedagogik. Även om de flesta håller med om att det inte borde spela någon roll vilket kön man föds med sett till förutsättningar och bemötande, så är vägen dit omdiskuterad. Förskolan Egalia får ofta ta emot hotbrev, och måste vidta extrasäkerhetsåtgärder.
Filmen Han, hon, hen - ett genusmedvetet synsätt visar hur genuspedagogik kan gå till i praktiken. Den ger även en inblick i vardagen hos några familjer som valt att låta sina barn gå på Egalia. I intervjuer med förskollärarna lär vi oss mer om genuspedagogikens mål och metoder.
Han, hon, hen - ett genusmedvetet synsätt
Filmhandledning
Filmfakta
Speltid: 53 min
Från: 12 år
Ämne: Pedagogiska frågor, Samhällskunskap
Produktion: © Frankrike