Finns det könsroller och varför lever de vidare, i så fall? På förskolan Egalia vill man motverka stereotypa könsroller. Utgångspunkten är att män och kvinnor inte föds med olika egenskaper, utan uppfostras till kvinnor och män. Barnen ska få utveckla sin egen person, utan att begränsas av sitt kön. Bakgrunden är att den svenska regeringen 1998 inledde ett program för att uppnå bättre jämställdhet på alla sociala områden. 15 år senare är Lotta Rajalin och hennes kollegor på två förskolor pionjärer. De låter en genusmedveten pedagogik genomsyra förhållningssättet i vardagen. Det innebär att de uppmärksammar föreställningar om kön och könstillhörighet, och försöker bryta rådande könsnormer med pedagogik. Diskutera om könsroller påverkar dig!


.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Övning att genomföra i samband med visning

Sortera följande ord i två nya kategorier: kvinnligt och manligt.

Placera orden vid det kön ni tycker att de hör bäst ihop med.


Yrken

Egenskaper

Aktiviteter

Frisör

Har pondus

Spela hockey

Förskollärare

Är duktig

Sminka sig

Chef

Är söt

Shoppa

Elektriker

Är tuff

Ta hand om barn

Lastbilschaufför

Är omvårdande

Grilla

Florist

Är handlingskraftig

Köra motorcykel


  • Varför tror ni att vissa ord känns mer kvinnliga, och andra manliga?
  • Finns det någon skillnad i hur typiskt manliga respektive typiskt kvinnliga yrken, egenskaper och aktiviteter värderas?
  • Att olika egenskaper, yrken och aktiviteter ofta förknippas med olika kön skapar så kallade könsnormer. Det innebär att man förväntas vara och se ut på ett särskilt sätt beroende på om man är tjej eller kille. Tycker du att detta påstående stämmer? Varför/varför inte? Om ja, tror du att en del personer kan begränsas av att behöva passa in i en särskild mall? Finns det något sätt att att ändra på det? Är genuspedagogik ett bra sätt? Andra förslag?

__________________________________________________________________________


Diskussionsfrågor efter visning

  1. Vad är en norm? 
  2. Finns det förväntningar på hur tjejer och killar ska vara och se ut? Påverkas man av dessa förväntningar? Vad händer om man bryter mot dem? 
  3. I filmen sägs att det finns en skillnad mellan biologiskt kön och socialt kön. Vad menas med det? 
  4. Ta reda på vad ordet könsmaktsordning betyder. Tycker du att det finns någon skillnad i hur kvinnor och män blir bemötta? 
  5. Beskriv med egna ord genuspedagogikens mål och metoder. Diskutera ordet hen. Tycker ni att det är ett bra ord som borde användas mer? I vilka situationer påverkas bemötandet/bedömningen av en person av att man vet vilket kön personen har? Exempel på situationer att diskutera:
       • När man söker jobb med ett CV
       • När man skriver prov i skolan
       • I en rättegång 
  6. Varje år tillkommer många nya ord i svenskan. Varför har ordet ”hen” diskuterats mycket i medier, tror du? 
  7. Vid vilken ålder ”lär” man sig könsroller tror du?
__________________________________________________________________________


 

Nyckelord

__________________________________________________________________________

 

Bakgrund

På förskolan Egalia i Stockholm jobbar man med genuspedagogik. Det innebär att man uppmärksammar föreställningar om kön och könstillhörighet, och med pedagogik försöker bryta rådande könsnormer. Med utgångspunkt i att män och kvinnor inte föds med olika egenskaper utan uppfostras till kvinnor och män vill man motverka stereotypa könsroller. Barnen på Egalia ges möjlighet att utveckla sin egen person, utan att begränsas av sitt kön. De sfärer och egenskaper som enligt traditionella könsroller är typiskt pojkaktiga görs på så sätt tillgängliga för flickor – och tvärtom. Man använder vid sidan av orden hon och han även ett tredje, könsneutralt personligt pronomen – hen. På så sätt vill man visa att socialt kön och biologiskt kön är två olika saker. Det sociala könet ses som något valfritt, inte något medfött och okompromissbart. 


I den svenska kursplanen står att skolan har ansvar för att motverka traditionella könsmönster. I skolan ska elever ges utrymme att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. Ändå blir en del provocerade av att förskollärarna på Egalia använder sig av genuspedagogik. Även om de flesta håller med om att det inte borde spela någon roll vilket kön man föds med sett till förutsättningar och bemötande, så är vägen dit omdiskuterad. Förskolan Egalia får ofta ta emot hotbrev, och måste vidta extrasäkerhetsåtgärder.


Filmen Han, hon, hen - ett genusmedvetet synsätt visar hur genuspedagogik kan gå till i praktiken. Den ger även en inblick i vardagen hos några familjer som valt att låta sina barn gå på Egalia. I intervjuer med förskollärarna lär vi oss mer om genuspedagogikens mål och metoder. 

höstlöv.jpg

Han, hon, hen - ett genusmedvetet synsätt

Filmhandledning

Filmfakta