vecka/
period
|
Kunskapsområde
|
Centralt innehåll
|
Kunskapskrav (Lgr11)
|
hela läsåret
|
Läsa och läsförståelse
|
- Alfabetet och alfabetisk ordning.
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter, samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
|
|
Höst- termin
|
Samtala och lyssna
|
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
|
|
Höst-termin
|
Forma bokstäver
|
|
|
v. 35-v.36
|
Skriva fullständiga meningar med rätt skiljetecken.
|
- Språkets struktur med stor, liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken.
|
|
v.37-40
|
Skriva faktatexter utifrån ämnesområde i no/so.
|
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Enkla former för textbearbetning för att tex i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar.
|
|
v.41-43
|
.
Läsa och skriva dikter
|
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar
|
|
v.44
|
höstlov
|
|
|
v.45-48
|
Skriva berättelser
|
- Berättande texters uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
- Enkla former för textbearbetning för att tex i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar.
|
|
v.49-v.51
|
Sagor och myter
|
- Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av kapitelböcker, bilderböcker, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
|
|
|
jullov
|
|
|
v. 2-5
|
Skriva instruerande texter
|
- Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
|
|
Hela vårtrminen
|
Muntligt framställande
|
- Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på tonfall och ords nyanser.
- Skillnader mellan tal och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk.
|
|
v.6-8, v.10-11
|
Skriva faktatexter utifrån ämnesområde i no/so.
|
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Enkla former för textbearbetning för att tex i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Språkliga strategier för att minnas och lära, tex att skriva ned något man talat om.
- Handstil och att skriva på dator.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
|
|
v.9
|
sportlov
|
|
|
v.12-14
|
Skriva berättelser/ egna böcker
|
- Berättande texters uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
- Enkla former för textbearbetning för att tex i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Språkliga strategier för att minnas och lära, tex att skriva ned något man talat om.
- Handstil och att skriva på dator.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
|
|
v.15
|
påsklov
|
|
|
v.16-20
|
Författartema
|
- Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer
|
|
|
|
|
|