SPRÅKVETENSKAP OCH ORDKLASSER V 48-15 2017/18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arbetsuppgift

Den här perioden studerar du det svenska språkets historia och utveckling. Du gör jämförelser med andra språk, framför allt de som är släkt med svenskan. Du lär dig mer om de nationella minoritetsspråken i Sverige. Du lär dig också olika fackuttryck för att samtal om språk.

 

De flesta lektionerna är uppdelade i filmer, föreläsningar och gruppdiskussioner. Det är viktigt att du kopierar eller fotograferar en kamrats anteckningar om du är borta någon gång, så du inte missar något. Du har också fått ett grammatikhäfte där du kan läsa på om ordklasserna. Vecka 15 gör du ett prov i språkvetenskap, torsdagen den 12 april.  

 

Innehåll

 

Material

Språkhäftet, dina anteckningar, filmer, föreläsningar

 

Bedömningsunderlag

Ditt deltagande i språkdiskussioner samt ditt resultat på provet. Tänk på att det viktiga är ATT du deltar i diskussionerna. Oavsett om din åsikt stämmer överens med språkliga regler eller inte, så ger det en utgångspunkt för vidare diskussion och lärande.

Viktiga begrepp att kunna

 

Indoeuropeiska språkträdet

Lånord

Arvord

Affix

Prefix

Suffix

De fem nationella minoritetsspråken

(samiska, finska, romani chib, jiddisch, meänkieli)

Substantiv

Singular/ plural

Grundform/ genitiv

Obestämd/ bestämd form

Genus (n-genus/ t-genus)

Adjektiv

positiv, komparativ, superlativ, kongruensböjning

Verb

Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat)

Svaga - starka - oregelbundna verb

Tempus (tidsformer)

Presens

Imperfekt

Perfekt

Pluskvamperfekt

Futurum

Pronomen

olika funktioner hos pronomen, skillnaden mellan de/dem

Räkneord

grundtal / ordningstal, olika sätt att skriva datum

Adverb

när, var, hur man gör något

Prepositioner

Konjunktioner

Interjektioner

Huvudsats och bisats

 

Träna på att resonera kring språkfrågor med hjälp av rätt terminologi:

Ex. "Det är lättare med substantiv i engelskan för de har inga genus till skillnad från svenskan."

"Det är knepigt med genus i svenskan eftersom man inte ser på substantivet vilket genus det ska vara."

 

 

Läxor

 

Läs på i grammatikhäftet. Läxan är till TORSDAGAR

 

Vecka

Innehåll

Läxa i språkhäftet

48-51

Allmän språkvetenskap

Indoeuropeiska språkträdet

De nationella minoritetsspråken

Lånord och arvord

Sid 2

2

Affix, prefix och suffix

Sid 2

3-4

Läs på om substantiv

Singular/ plural

Grundform/ genitiv

Obestämd/ bestämd form

Genus (n-genus/ t-genus)

Sid 3-4

5

Läs på om adjektiv

positiv, komparativ, superlativ och kongruensböjning

Sid 5-6

6-7

Läs på om verb

Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat)

Svaga - starka - oregelbundna verb

Tempus (tidsformer)

Presens

Imperfekt

Perfekt

Pluskvamperfekt

Futurum

Sid 7-9

8

Läs på om pronomen

Skillnaden mellan de och dem

Sid 10-12

9

LOV

 

10

Läs på om räkneord

grundtal / ordningstal

Sid 13-14

11

Läs på om adverb

när, var, hur man gör något

Sid 15

12-13

Vecka 12-13 Läs på om

Prepositioner

Huvudsats och bisats

Konjunktioner

Interjektioner

Sid 16-19

14

LOV

 

15

Torsdag 12 april:

Prov i språkvetenskap och på ordklasser

Läs på hela häftet

 

 

Kunskapsmål

 

F

E

C

A

Jag sitter mestadels tyst i / deltar ej i diskussioner och ställer inga frågor.

Jag kan samtala om och diskutera språkvetenskap genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt

Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.

Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem

Jag resonerar inte kring olika språkfrågor.

Jag jämför inte svenska med andra språk och tar inte upp likheter och skillnader mellan dem.

Jag kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

Jag kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

Jag kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

 

 

x:50 y:95 723x3871
lasa.jpg
x:280 y:90 190x215
sapmi.png
x:555 y:1285 180x150
bada.jpg
x:580 y:1575 155x145