Arbetsuppgift
Den här perioden studerar du det svenska språkets historia och utveckling. Du gör jämförelser med andra språk, framför allt de som är släkt med svenskan. Du lär dig mer om de nationella minoritetsspråken i Sverige. Du lär dig också olika fackuttryck för att samtal om språk.
De flesta lektionerna är uppdelade i filmer, föreläsningar och gruppdiskussioner. Det är viktigt att du kopierar eller fotograferar en kamrats anteckningar om du är borta någon gång, så du inte missar något. Du har också fått ett grammatikhäfte där du kan läsa på om ordklasserna. Vecka 15 gör du ett prov i språkvetenskap, torsdagen den 12 april.
Innehåll
Material
Språkhäftet, dina anteckningar, filmer, föreläsningar
Bedömningsunderlag
Ditt deltagande i språkdiskussioner samt ditt resultat på provet. Tänk på att det viktiga är ATT du deltar i diskussionerna. Oavsett om din åsikt stämmer överens med språkliga regler eller inte, så ger det en utgångspunkt för vidare diskussion och lärande.
Viktiga begrepp att kunna
Indoeuropeiska språkträdet
Lånord
Arvord
Affix
Prefix
Suffix
De fem nationella minoritetsspråken
(samiska, finska, romani chib, jiddisch, meänkieli)
Substantiv
Singular/ plural
Grundform/ genitiv
Obestämd/ bestämd form
Genus (n-genus/ t-genus)
Adjektiv
positiv, komparativ, superlativ, kongruensböjning
Verb
Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat)
Svaga - starka - oregelbundna verb
Tempus (tidsformer)
Presens
Imperfekt
Perfekt
Pluskvamperfekt
Futurum
Pronomen
olika funktioner hos pronomen, skillnaden mellan de/dem
Räkneord
grundtal / ordningstal, olika sätt att skriva datum
Adverb
när, var, hur man gör något
Prepositioner
Konjunktioner
Interjektioner
Huvudsats och bisats
Träna på att resonera kring språkfrågor med hjälp av rätt terminologi:
Ex. "Det är lättare med substantiv i engelskan för de har inga genus till skillnad från svenskan."
"Det är knepigt med genus i svenskan eftersom man inte ser på substantivet vilket genus det ska vara."
Läxor
Läs på i grammatikhäftet. Läxan är till TORSDAGAR
Vecka |
Innehåll |
Läxa i språkhäftet |
48-51 |
Allmän språkvetenskap Indoeuropeiska språkträdet De nationella minoritetsspråken Lånord och arvord |
Sid 2 |
2 |
Affix, prefix och suffix |
Sid 2 |
3-4 |
Läs på om substantiv Singular/ plural Grundform/ genitiv Obestämd/ bestämd form Genus (n-genus/ t-genus) |
Sid 3-4 |
5 |
Läs på om adjektiv positiv, komparativ, superlativ och kongruensböjning |
Sid 5-6 |
6-7 |
Läs på om verb Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat) Svaga - starka - oregelbundna verb Tempus (tidsformer) Presens Imperfekt Perfekt Pluskvamperfekt Futurum |
Sid 7-9 |
8 |
Läs på om pronomen Skillnaden mellan de och dem |
Sid 10-12 |
9 |
LOV |
|
10 |
Läs på om räkneord grundtal / ordningstal |
Sid 13-14 |
11 |
Läs på om adverb när, var, hur man gör något |
Sid 15 |
12-13 |
Vecka 12-13 Läs på om Prepositioner Huvudsats och bisats Konjunktioner Interjektioner |
Sid 16-19 |
14 |
LOV |
|
15 |
Torsdag 12 april: Prov i språkvetenskap och på ordklasser |
Läs på hela häftet |
Kunskapsmål
F |
E |
C |
A |
Jag sitter mestadels tyst i / deltar ej i diskussioner och ställer inga frågor. |
Jag kan samtala om och diskutera språkvetenskap genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. |
Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. |
Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. |
Jag resonerar inte kring olika språkfrågor. Jag jämför inte svenska med andra språk och tar inte upp likheter och skillnader mellan dem. |
Jag kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. |
Jag kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. |
Jag kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader. |