Icke-linjära modeller
Mål för avsnittet:
  • Kunna arbeta med räta linjens ekvation i olika former samt lösa linjära olikheter och ekvationssystem med grafiska och algebraiska metoder.

  • Kunna förklara vad som kännetecknar en funktion samt kunna ställa upp, tolka och använda några icke-linjära funktioner som modeller för verkliga förlopp och i samband därmed kunna arbeta både med och utan dator och grafritande hjälpmedel

Du studerar bland annat andragradsfunktioner och lär dig lösa andragradsekvationer.

Exempel på frågeställningar:

  • Var skär linjen y=x² -10x-11   y-axeln respektive
    x-axeln?

  • Har funktionen f(x)=x(x-8) en minimipunkt eller maximipunkt?

  • Du har kantsten till ett trädgårdsland som räcker till 20 löpmeter. Du använder alla stenar till en rektangulär odling. Den ena sidan är x meter. Teckna ett uttryck för arean y m2 och bestäm med hjälp av detta den maximala arean.

  • Lös ekvationen x² + 4x - 21= 0.

  • Banan för en fotboll kan beskrivas med funktionen
    y=0,75 x -0,020x²
    där y m är fotbollens höjd över marken och x m är avståndet i x-led från utsparken. Hur högt når bollen och hur långt från utsparkspunkten slår den ner?

  • För vilka x är 3x² + 6> 6x + 15?

  • Pia tjänar 144 000 kr i år. Hon skall nu välja mellan två alternativ till löneförhöjning.
    Alt 1: 4800 kr/år under en följd av år.
    Alt 2: 3% per år under en följd av år.
    Hur många år skall det nya löneavtalet gälla för att alternativ 2 skall vara förmånligare?