Antikens räkneövning

När vi idag ska multiplicera två tal, till exempel 37 × 83, gör vi det med hjälp av en miniräknare. Har vi ingen miniräknare tillgänglig kan vi förhoppningsvis ändå med hjälp av en uppställning vi lärt oss i skolan få fram ett rätt svar.

En sådan uppställning eller
algoritm kan se ut så här:
   

I den här räkningen använder vi oss av att vårt talsystem är ett positionssystem. Det är en uppfinning eller upptäckt som bara har cirka tusen år på nacken, men människor kunde räkna innan dess.
Hur gjorde de?

Till att börja med hade de andra och fasta beteckningar. De romerska som är de mest kända såg ut så här:

 

Moderna
tal

1
5
10
50
100
500
1000

Romerska
tal

I
V
X
L
C
D
M

Nu är frågan: Hur ska vi multiplicera de två talen ovan?

Börja med att skriva upp dem med romerska siffror: XXXVII × LXXXIII

Med uppställningen som vi använt ovan blir det:

    XXXVII

 × LXXXIII

Men hur gör vi sen? Vad blir L × X ?

De gamla romarna och egypterna måste ha gjort på ett annat sätt.

Deras system bygger på fördubbling. De hade två kolumner med tal. I den ena skrev man "fördubblingstalen" 1, 2, 4, 8, 16, 32.... så att det sista talet var större än ett av talen i multiplikationen. Vi får:

 

I
II
IV
VIII
XVI
XXXII
LXIV

1
2
4
8
16
32
64

I den andra kolumnen skriver man överst det andra av de tal man vill multiplicera:

 

I
II
IV
VIII
XVI
XXXII
LXIV

LXXXIII
2
4
8
16
32
64

I nästa rad fördubblar man detta tal, i tredje raden dubblar man det igen och så vidare. Man får:

 

I
II
IV
VIII
XVI
XXXII
LXIV

LXXXIII
CLXVI
CCCXXXII
DCLXIV
MCCCXXVIII
MMDCLVI
MMMMMCCCLXXI

Detta är inte helt lätt att tolka för oss så vi byter till moderna siffror:

 

1
2
4
8
16
32
64

83
166
332
664
1328
2656
5312

Nästa steg är att se vilket tal i vänster kolumn är mindre än 37.
Det sista talet som är mindre än 37 är 32. Det och motsvarande tal i den andra kolumnen stryker vi under.

 

1
2
4
8
16
32
64

83
166
332
664
1328
2656
5312

Nu drar vi bort 32 från 37 och har 5 kvar.
Det sista talet som är mindre än 5 är 4. Stryk under det och motsvarande tal.
Kvar blir 1. Det stryker vi också under på samma sätt.
Vi får:

 

1
2
4
8
16
32
64

83
166
332
664
1328
2656
5312

Sista steget är att addera de understrukna talen i den högra kolumnen och addera dem:

83 + 332 + 2656 = 3071

Vilket är samma resultat som ovan.

Med det här exemplet så inser vi vilket enormt framsteg matematiken och räknekonsten tog när nollan och positionssystemet infördes. Inte bara för matematiker utan även och framförallt för handel och teknik. Nu blev det möjligt att snabbt, säkert och enkelt utföra komplicerade beräkningar.

 

  © Stockholms Stad 2001               .   .