Vad vill reklamen?

Det är utan tvekan reklamens mål att påverka oss, att övertala oss att köpa. Det kan röra sig om ett par byxor, en ny schamposort eller en hel livsstil.

Ordet reklam kommer från latinet och betyder "ropa om igen". Den ropar ut sitt budskap flera gånger om, så att ingen ska missa det.

Det är meningen att vi ska "luras" att konsumera och då räcker det inte med lite produktinformation. Inte i dagens samhälle med så mycket information att det ibland känns som om man ska drunkna i den. De måste konkurrera med underhållning och annat. Vi sitter ju kvar framför TV:n om den lyckas väcka vårt intresse, därför görs reklamfilm och reklam över huvud taget intresseväckande.

Reklamfilmen kan använda sig av hela registret för att nå sitt mål: Den kan få oss att skratta, att längta, att bli sentimentala eller chockerade. Det är ju ett samspel mellan rörlig bild, tal, musik och text. Vi ser, hör och läser och även om vi inte vill tro det, sätter den oftast något spår i vårt medvetande.

Att fundera på

Påverkas du av reklam? Hur? Varför?