Den psykosociala arbetsmiljön
Olika yrkesgrupper, liksom kvinnor
och män kan ha olika villkor på arbetet. Livsvillkoren påverkar oss hur vi mår.
Vår upplevelse av arbetsmiljön påverkas bl.a. av teknik, arbetsinnehåll och
arbetsorganisation.
Vi påverkas av arbetets innehåll
som variation, meningsfullhet och tydlighet i arbetsuppgifterna och hur sättet
att organisera och leda en verksamhet utförs. Är inte den fysiska och
psykosociala
arbetsmiljön tillfredställande blir det
påfrestningar för både individ, företag och samhälle. Bra psykosocial
arbetsmiljö leder till ökat engagemang i arbetet, ökad närvaro och till att det
är lättare att rekrytera och behålla medarbetare.
De psykosociala frågorna blir en allt viktigare del i arbetsmiljöarbetet ute i
företag och organisationer. Orsakerna till detta kan vara många, t ex
neddragningar av personal, stress, mobbning, brist på stimulans och
kompetensutveckling.
Kunskapsmål
som du skall ha uppnått efter avsnittet
-
ha
kunskap om psykosocial arbetsmiljö för att därefter på ett tidigare och bättre
sätt skall kunna ta itu med din egen och dina arbetskamraters arbetssituation
-
ha
kunskap om hur sociala kontakter, samarbete, inflytande och personlig
utveckling påverkar människors hälsa och arbetsförmåga
-
ha
kunskap om hur psykisk arbetsmiljö och arbetsorganisation har betydelse för
individ, företag och samhälle
Nyckelord
Arbetsorganisation
Psykosocial arbetsmiljö
Psykosociala arbetsmiljöfaktorer handlar om hur vi förhåller oss till varandra på en
arbetsplats. Den enskilda individen påverkar arbetsmiljön men även gruppen som
helhet. Hela tiden sker ett växelspel.
Visst finns det rena psykiska
arbetsmiljöfaktorer som påverkar arbetsmiljön, t.ex. stress, arbetets
meningsfullhet, individernas olika personligheter, arbetsorganisationen och
konflikter.
Stress kan ha många olika orsaker,
t.ex. uppskruvad arbetstakt, brist på inflytande, våld och hot, ensamarbete
osv. Utifrån stressforskning vet vi att många förhållanden i arbetsmiljön kan
innebära en stor påfrestning för den anställde i form av stress. Det är vanligt
att de som arbetar inom vård och omsorg har obekväma, oregelbundna arbetstider
och även stressigt på arbetet. Detta kan påverka både deras hälsa och fritid.
Stress tillsammans med fysisk belastning och buller är vanliga
arbetsmiljöproblem.
Uppmuntran och stöd, att bry sig
om, ett positivt förhållningssätt och konfliktlösningsförmåga, uppväger en del
av problemen och bidrar till en god psykosocial arbetsmiljö.