Den psykosociala arbetsmiljön

Olika yrkesgrupper, liksom kvinnor och män kan ha olika villkor på arbetet. Livsvillkoren påverkar oss hur vi mår. Vår upplevelse av arbetsmiljön påverkas bl.a. av teknik, arbetsinnehåll och arbetsorganisation.

Vi påverkas av arbetets innehåll som variation, meningsfullhet och tydlighet i arbetsuppgifterna och hur sättet att organisera och leda en verksamhet utförs. Är inte den fysiska och psykosociala

arbetsmiljön tillfredställande blir det påfrestningar för både individ, företag och samhälle. Bra psykosocial arbetsmiljö leder till ökat engagemang i arbetet, ökad närvaro och till att det är lättare att rekrytera och behålla medarbetare.

De psykosociala frågorna blir en allt viktigare del i arbetsmiljöarbetet ute i företag och organisationer. Orsakerna till detta kan vara många, t ex neddragningar av personal, stress, mobbning, brist på stimulans och kompetensutveckling.

 

Kunskapsmål

som du skall ha uppnått efter avsnittet

-          ha kunskap om psykosocial arbetsmiljö för att därefter på ett tidigare och bättre sätt skall kunna ta itu med din egen och dina arbetskamraters arbetssituation

-          ha kunskap om hur sociala kontakter, samarbete, inflytande och personlig utveckling påverkar människors hälsa och arbetsförmåga

-          ha kunskap om hur psykisk arbetsmiljö och arbetsorganisation har betydelse för individ, företag och samhälle

 

Nyckelord

Arbetsorganisation

Psykosocial arbetsmiljö

 

Psykosociala arbetsmiljöfaktorer handlar om hur vi förhåller oss till varandra på en arbetsplats. Den enskilda individen påverkar arbetsmiljön men även gruppen som helhet. Hela tiden sker ett växelspel.

 

Visst finns det rena psykiska arbetsmiljöfaktorer som påverkar arbetsmiljön, t.ex. stress, arbetets meningsfullhet, individernas olika personligheter, arbetsorganisationen och konflikter.

Stress kan ha många olika orsaker, t.ex. uppskruvad arbetstakt, brist på inflytande, våld och hot, ensamarbete osv. Utifrån stressforskning vet vi att många förhållanden i arbetsmiljön kan innebära en stor påfrestning för den anställde i form av stress. Det är vanligt att de som arbetar inom vård och omsorg har obekväma, oregelbundna arbetstider och även stressigt på arbetet. Detta kan påverka både deras hälsa och fritid. Stress tillsammans med fysisk belastning och buller är vanliga arbetsmiljöproblem.

 

Uppmuntran och stöd, att bry sig om, ett positivt förhållningssätt och konfliktlösningsförmåga, uppväger en del av problemen och bidrar till en god psykosocial arbetsmiljö.