DET HÄR ÄR JAG! Tyska
Tidsperiod:Vecka 34-39
Innehåll:
Under den här perioden kommer du att repetera:
Vi kommer bl.a. arbeta med kapitel 2 och 3 i textboken Der Sprung 2.
Läxor: Vi kommer att ha korta muntliga och skriftliga läxor till torsdagar.
Syfte:
Mål:
Du ska kunna berätta om dig själv och din familj både muntlig och skriftligt. Du ska göra ett eget stamträd och presentera det med hjälp av stödord. Du kommer att ta emot och ge feedback på dina kamraters presentationer. I slutet av perioden ska du även kunna räkna till 100.
Kunskapskrav:
E C A
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
Meine Mutter heisst…….. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
Meine Mutter heisst……..Sie wohnt in Stockholm und ist 40 Jahre alt. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
Meine Mutter heisst……..Sie wohnt in Stockholm und ist 40 Jahre alt. Sie mag tanzen und sie spricht Englisch und Deutsch. |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. |
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar
Hallo Hallo Wie geht’s? Gut danke, und dir? Danke gut. Ich heisse….. Wie heisst du? Ich heisse…….
|
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Hallo Hallo Wie geht’s? Sehr gut danke, und dir? Ganz gut, danke. Ich heisse….. Wie heisst du? Ich heisse….. Wo wohnst du? Ich wohne in Stockholm.
|
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
Hallo Hallo Wie geht’s? Mir geht’s ganz gut danke, und dir? Mir geht’s auch ganz gut. Ich heisse….. Wie heisst du? Ich heisse……….. Wo wohnst du? Ich wohne in Stockholm. Das ist die Hauptstadt in Schweden. |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
T.ex. vid en egen skapad dialog eller beskrivning av en familj. Eleven läser upp texten. |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.
T.ex. vid en egen skapad dialog eller beskrivning av en familj. Eleven använder sig av stödord eller mind map. |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
T.ex. vid en egen skapad dialog eller beskrivning av en familj. Eleven använder sig av stödord eller mind map, men uttrycker sig till stor del fritt. |
Utvärdering av ”Det här är jag”
Syftet denna period har varit att du skulle öva kunna formulera:
hur man hälsar och presenterar sig
hur man berättar och frågar hur man mår
hur man berättar lite om sin familj: namn, ålder, yrke, intresse, språk
hur man berättar var man bor, vilken stad, land
räkneorden 0- 100
1 På vilket sätt har du utvecklat språket denna period?
2 Om du skulle arbeta med ett liknande arbetsområde igen, hur skulle du förbättra ditt arbete+ (arbetsinsats, jobba hemma/i skolan, delta aktivt, fråga, läxor, förbereda presentation, stödord.)
3 Har du fått den hjälp du behöver? Hur skulle jag kunna hjälpa dig bättre?
_________________________________________________________________
4 Tycker du att min bedömning av arbetet känns rättvis? Varför? Varför inte? Har jag missat något?