PEDAGOGISK PLANERING FÖR PERIODISKA SYSTEMET
SYFTE MED ARBETSOMRÅDET
Arbetsområdet syftar till att ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
genomföra systematiska undersökningar i kemi och
använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan
CENTRALT INNEHÅLL
Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner
MÅL:
Du ska kunna atomens partiklar och deras laddning.
Du ska kunna förklara varför atomer är oladdade men joner är laddade.
Du ska veta vad elektronskalen kallas och hur många elektroner de har plats för.
Du ska veta vad valenselektroner är samt deras betydelse för hur ämnen reagerar med varandra.
Du ska veta vad atomnumret och masstalet visar.
Du ska veta vad isotoper är för något och sambandet mellan ett ämnes isotoper och atomnummer/masstal
Du ska veta vad en period och en grupp är i periodiska systemet. Du ska också veta hur detta hänger ihop med antalet valenselektroner och antalet elektronskal.
Du ska veta att vi delar in alla ämnen i periodiska systemet i metaller och i icke-metaller. Några ämnen har egenskaper som liknar metallerna och icke-metallerna. De kallas för halvmetaller och används bla. för att tillverka elektroniska komponenter.
Du ska kunna förklara hur joner bildas
Du ska veta att metaller bildar positiva joner.
Du ska kunna avgöra vilken typ av jon som bildas med hjälp av ett periodiskt system.
Du ska veta att alla atomer strävar efter ädelgasstruktur (fulla skal).
Du ska kunna ange kemiska egenskaper för grupperna alkalimetaller, halogener och ädelgaser.
HUR:
Lärarledda genomgångar, enskilt- och grupparbete, diskussioner, filmer, förhör samt laborationer enligt planeringar och instruktioner.
REDOVISNINGOCH BEDÖMNING:
Du kommer att få redovisa dina kunskaper genom skriftliga och muntliga uppgifter, ett skriftligt prov alternativt en inlämningsuppgift i slutet av kapitlet. Du kommer också att få redovisa laborationer muntligt och skriftligt samt diskutera resultat och slutsatser av laborationerna.
MATERIAL:
Du kommer att arbeta med Spektrum Kemi, sid. 340 – 363 och utdelat material.