Vecka 5-14

Geografi – leva i Europa och leva tillsammans på jorden

 

 

Förmågor att utveckla

Dina mål

Resonera, beskriva samband, värdera lösningar samt kunna använda begrepp inom följande områden:

 

Bedömning –

Hur visar jag vad du lärt mig?

Genom att muntligt och skriftligt delta aktivt i lektionerna, dokumentation i So-boken samt bedömningsuppgifter.

 

 

E

C

A

Bedömningsaspekter

Grundläggande kunskaper

Goda kunskaper

Mycket goda kunskaper

Kunskapens bredd

Kvantiteter

Få fakta, begrepp, exempel, beskrivningar

Fler fakta, begrepp, exempel, beskrivningar

Många fakta, begrepp, exempel, beskrivningar

Kunskapens djup

Kvaliteter

Få och korta samband, orsaker och konsekvenser och perspektiv

Fler och längre samband, orsaker och konsekvenser och perspektiv

Många och långa samband, orsaker och konsekvenser och perspektiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedömningsmatris

Aspekt

E

C

A

Beskriva samband i ett resonemang

 

 

 

 

 

 

Begrepp

 

 

 

 

Eleven har grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven enkla samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.

 

Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.

 

Ex.Schweiz ligger mitt i Europa. Här finns höga berg och därför är det ganska kallt här. (Få fakta begrepp och beskrivningar. Få och korta samband.)

 

 

Eleven har goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven förhållandevis komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.

 

Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.

 

Ex. Norge är vårt grannland och ligger i Norden, norrut i Europa. Här finns mest berg och en lång kust mot havet. Klimatet är kallt eftersom landet ligger i norr. (Fler fakta, begrepp och beskrivningar. Fler och längre samband.)

Eleven har mycket goda kunskaper om
natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.

 

 

Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

 

Ex. Frankrike ligger i västra Europa. Frankrike är ett stort land och här finns många naturtyper; odlad mark, lång kust mot Atlanten och även höga berg. Klimatet skiljer sig i olika delar av landet. Vid kusten mot Atlanten är det kustklimat och ganska regnigt. Vid Medelhavet i södra delen har man varmt medelhavsklimat. (Många fakta, begrepp exempel och beskrivningar. Många och långa samband.)

Namngeografi

Eleven har grundläggande kunskaper om Europas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

 

 

Ex.Schweiz ligger mitt i Europa.

Eleven har goda kunskaper om Europas namngeografi och visar det genom att med relativt god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

 

Ex. Norge är vårt grannland och ligger i Norden, norrut i Europa.

Eleven har mycket goda kunskaper om Europas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

 

Ex. Frankrike ligger i västra Europa och har lång kust mot Atlanten. Vid Medelhavet i södra delen…

Resonemang med underbyggda förslag

Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen.

 

Ex. När man odlar utan giftiga ämnen skadas inte naturen. Jag kan hjälpa till genom att köpa eco-märkt mat.

Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen.

 

Ex. När man odlar utan giftiga ämnen skadas inte naturen och det är bättre för människorna som arbetar med jordbruket. Jag kan hjälpa till genom att köpa eco-märkt mat för då får de miljövänliga odlarna sälja mer.

Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen.

 

Ex. När man odlar utan giftiga ämnen skadas inte naturen och det är bättre för människorna som arbetar med jordbruket. Med mindre användning av gift behöver odlarna inte hela tiden flytta till nya åkrar. Jag kan hjälpa till genom att köpa eco-märkt mat. Då får de miljövänliga odlarna sälja mer och till slut är det inte så många som vill ha maten som är odlad med hjälp av giftiga ämnen.

Resonemang om orsaker och konsekvenser

Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.

 

Ex. I många fattiga länder är det svårt att odla. Om fler får gå i skolan kan man jobba med annat än jordbruk.

Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.

 

Ex. I många fattiga länder är det mycket öken och svårt att odla. Om fler får gå i skolan kan man jobba med annat än jordbruk och få in mer pengar till landet.

Dessutom för eleven resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.

 

Ex. Många länder är fattiga fastän det finns t.ex. olja i öknen. Det är några som är väldigt rika men de flesta är fattiga. Om pengarna delas mer rättvist kan barnen gå i skolan istället för att arbeta. Ju fler som kan läsa, desto fler kan bli t.ex. läkare och lärare.

 

 

Vecka

Genomgång i skolan

Material

EPA-frågor

Läxa

 4-5

  • Uppföljning samh.k
  • Pedagogisk planering
  • Vad är geografi
  • Förmågor geografi
  • Naturgeografi och kulturgeografi

 

  • Jordens resurser s.4-5
  • Film
  • Geografens testamente, Europagåtor
  • Studi Europas olika områden
  • Begreppsmaskinen
  • Varför är jorden en perfekt plats att leva på?
  • Begrepp
   

 6-7

  • Begrepp
  • Världsdelen Europa
  • Levnadsvillkor
  • Befolkning
  • Upptäck Europa s. 14-23
  • Jordens resurser Befolknings. 18-29,  Hållbar utveckling52-59
  • Sambandskedja s. 47
  • Bedömningsuppgift, s. 119-121 (med boken som hjälp)
  • Sambandskedja s. 81
  • Bedömningsuppgift, s. 129-131(med boken som hjälp)
  • Film
  • Geografens testamente?
  • Studi
  • Begreppsmaskinen

 

  • Varför bor vi där vi bor?
  • Varför flyttar människor?
  • Varför ökar jordens befolkning?
  • Samband möjlighet att gå i skolan-levnadsstandard?

Grupparbete

  • Vad menas med hållbar utveckling?
  • Hur kan du påverka den hållbara utvecklingen positivt?
  • Sambandet utbildning-hållbar utveckling?
  • Viktiga begrepp
  • Begrepp, s.46

 

 

 

 

  • Inför grupparbete

 8

  • Begrepp
  • Inre och yttre krafter

 

  • Jordens resurser, Inre och yttre krafter, s. 30-43
  • Sambandskedja s. 58
  • Film
  • Geografens testamente?
  • Studi
  • Begreppsmaskinen
  • Bedömningsuppgift, s. 123-125 (med boken som hjälp)

 

  • Vad påverkar hur jordytan ser ut?
  • Begrepp s. 57
 

 9

Sportlov

 

 

 

10

  • Begrepp
  • Natur- och kulturlandskap
  • Jordens resurser, Jordens klimat och natur, s. 44-51
  • Film
  • Geografens testamente?
  • Studi
  • Begreppsmaskinen
 

 

 

11-14

  • Begrepp
  • Naturresurser
  • Jordens resurser, s. 60-97
  • Geografens testamente?
  • Studi
  • Begreppsmaskinen
 

 

 

Arbetsplan geografi åk 6, vt-17

S