Barnets språkutvecklingSpråkforskare tvistar om huruvida det finns språk som innehåller en naturlig grammatisk struktur, enkelt uttryckt: en liten biologisk språklåda inom oss som styr hur vi talar. Det är inte klarlagt men ett som är säkert är att barn under de första åren lär sig sitt modersmål på i princip samma sätt världen över, oavsett språk. Om bara språket finns runt om barnet och man talar med honom/henne, kommer barnet en dag att gå från joller till ord - på det egna språket - utan studieplan, läxor eller stränga förhör! Fantastiskt va? I korthet och mycket generaliserat går barnets verbala utveckling under de första sex åren till så här: Ettordsstadiet Tvåordsstadiet Grammatiken är enkel. Vanligen av typen Språket böjs inte. Inga artiklar eller prepositioner används. Treordsstadiet Tre- till femårsåldern Det här kan ge upphov till missuppfattningar då meningar som Alex retades av Moa kan tolkas som att det var Alex som retade Moa. Andra problem är de oregelbundna verben som i princip alltid tycks utsättas för den regelbundna böjningsmallen i tre-fyra årsåldern. Exempel på detta är: Jag gådde till dagis själv. Mamma skrevde ett kort igår. Jag gedde en docka till Pelle. En annan mer nyskapande :-) sak som märks i barnets språkutveckling är att en hel massa ord uppfinns när ordförrådet inte räcker till. Barn tar gärna delar av ord de känner till som passar och bildar något nytt: målet för färg, spada för gräva, isvarm för jättevarm. men också sammandragningar och kanske sammanblandningar av olika uttryck och ord: talefon för telefon, gå med badfötter för att gå barfota till exempel. Barnens feltolkningar av ord ovan visar också hur de förstår saker och ting. Ett liknande exempel är också ordet uschakana för rutschbana. (Det kan förstås bero på att r är en svår bokstav att uttala för en två-treåring.) Sexårsåldern
Länk: Manus till föreläsning om barnets språkutveckling (på engelska) |