Lokal pedagogisk planering i textilslöjd Sofia skola
Klädsömnad åk 9
Mål:
Du kommer att få arbeta med klädsömnad i trikå eller vävt tyg. Du väljer modell och material. För att lära dig grunder i sömnad och sedan kunna vidareutveckla de kunskaperna använder vi en beskrivning som du arbetar efter steg för steg.
Utifrån inspiration och befintliga mönster kommer du att planera och sy ett klädesplagg i trikå eller vävt tyg. Detta innebär att du kommer att lära dig de begrepp och moment som hör till klädsömnad i valt tyg. Du kommer att lära dig symaskinens funktioner som är lämpliga för arbetsområdet. De redskap och verktyg som krävs lär du dig också att hantera. Du kommer att träna problemlösning och värdering av dina val.
Syfte:
Att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdens arbetsprocesser Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
Slöjden i samhället Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Arbetssätt
Klädesplagget syr du utifrån eget önskemål och olika svårighetsgrader som du får presenterat för dig. Inspiration ges i form av mönster och ibland uppsydda modeller. Du får vara med och välja tyg och material utifrån funktion och estetiskt värde. Du får göra en planering som du kan följa, tänk på att notera ev. ändringar. Du får lära dig att följa en arbetsbeskrivning för att träna din självständighet i arbetsprocessen. Du får lära dig begreppen för sömnad i trikå eller vävt tyg. Arbetsområdet är enskilt. När arbetet är klart utvärderar vi.
Bedömning
Bedömningen kommer att ske under arbetets gång
Vi bedömer
¤ Hur du kommer igång med uppgiften och hur du sedan tar ansvar för att gå vidare.
¤ Hur du presenterar och dokumenterar ditt arbete.
¤ Hur du löser problem som du ställs inför under arbetets gång, hur du klarar att använda arbetsbeskrivning och arbeta självständigt.
¤ Hur du värderar ditt arbete och arbetsinsats.
¤ Hur du kan använda och förstå slöjdspecifika begrepp för trikå och klädsömnad.
¤ Kvalitén och estetiska uttrycket.
¤ Hur avancerat arbete du gjort.
Kunskapskrav Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
|
||||
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
||
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ……… |
i huvudsak fungerande sätt |
ändamålsenligt sätt. |
ändamålsenligt sätt med precision. |
|
Eleven kan …….. hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
pröva |
pröva och ompröva |
systematiskt pröva och ompröva |
Slöjdens arbetsprocesser
|
|||||
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
|||
Eleven kan på ett …………… sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån ………... |
enkelt och delvis genomarbetat
instruktioner. |
utvecklat och relativt väl genomarbetat instruktioner och delvis egna initiativ. |
välutvecklat och väl genomarbetat instruktioner och egna initiativ. |
||
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger ……. motiveringar till sina val. |
enkla |
utvecklade |
välutvecklade |
||
Eleven kan i slöjdarbetet .......... idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
bidra till att utveckla |
utveckla |
utveckla och sådant som eleven själv har sökt upp. |
||
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
|||
Under arbetsprocessen |
bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt |
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
||
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
|
|||||
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
|||
Eleven kan ge ….. omdömen om arbetsprocessen med ……….. av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
enkla
viss användning |
utvecklade
relativt god användning |
välutvecklade
god användning |
||
Slöjden i samhället
|
|||||||
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
|||||
Eleven tolkar slöjdföremåls uttryck och för då ….. resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
enkla |
utvecklade |
välutvecklade |
||||