Att kunna till provet v.11
- Märka ut och namnge atmosfärens tre skikt. Veta vart ozonskiktet går. Gleerupsportal.se/Utkik Geografi s. 57
- Beskriva skillnaden mellan klimat och väder – Gleerupsportal.se/ Utkik Geografi s. 62
- Kunna märka ut och namnge olika klimatzonerna på en världskarta samt känna till några skillnader mellan olika klimatzoner– Gleerupsportal.se/ Utkik Geografi s. 62
- Kunna beskriva den naturliga växthuseffekten och den förstärkta växthuseffekten (antropogena växthuseffekten). – Gleerupsportal.se/ Utkik Geografi s. 69-70 sli.se/medioteket – växthuseffekten och hål i ozonskiktet
- Resonera kring vad vi kan göra för att minska klimatutsläppen.
Kunskapskrav
Eleven har goda/mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra väl/mycket väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl/mycket fungerande sätt.
Eleven för väl/mycket väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.