Kropp, hälsa, genetik och biologisk mångfald

 

 

 

 

Test-provet från 14 mars (OBS! Bedömningsrutan är enligt det gamla systemet):

 

 Bedömning av ovanstående prov, (s.4-17 är det ni ska titta på, fyll gärna i matrisen som finns på s.18):

 

 

Logg:

v.8

Tisdag: Film "Vi lär oss om: Matspjälkning" , www.sli.se

Föredrag om fetma

Torsdag:  Diskussion efter föredraget

Film: "Ämnesomsättning och matsmältning", båda delarna, www.sli.se

" Jorden är platt : Maten -satt på prov" från 19.10, om ursprungskost, www.sli.se

Genomgång av matsmältningsapparaten.

 

v.9 Sportlov

 

v.10 Hemstudiedag 4 mars:

Pulslaboration

Tisdag: Kort genomgång av hjärta och blodomlopp (för mer repetition, se film, står i LPP:n), kort genomgång av nervsystemet, såg film från www.sli.se: Nervceller och nervsystem 1

Inledde genetiken med begreppen arv-miljö, cell, cellkärna, kromosom, DNA, gen

Torsdag: Såg film från www.sli.se : Det sitter i generna-Så fungerar gener OCH Mendels experiment-genetikens lagar

Tittade på ett korsningsschema. Gick hem med frågan "Kan två brunögda få ett blåögt barn?"

Fredag: Diskuterade och ritade korsningsschema på homo- och heterozygot brunögda samt blåögda och undersökte alla varianter som ögonfärg då (i teorin...) kunde ärvas. Såg ca 15 min av filmen från www.sli.se: Det sitter i generna- Mönster inom familjen

LÄXA till tisdag 12 mars: Se filmerna en gång till eller läs på s.312-327, som handlar om samma sak. Se begreppslistan

också ned till heterozygot. Lägg till begreppet "allel" också.

 

 

OBS! Begreppslistan uppdaterad den 12 mars!

 

v11

Tidag fm+em: Såg färdigt filmen från www.sli.se: Det sitter i generna - Mönster inom familjen

Såg sedan filmen från www.sli.se: DNA, genterapi och stamceller -i sjukvården

 

Diskuterade sex svåra frågor i grupper:

A. Fosterdiagnostik: Ska vi välja bort ett barn på grund av kön eller handikapp?

B. Ska vi tillåta genterapi på könsceller?

C. Gentesta sig eller inte inför beslutet att skaffa barn? Om en man och en kvinna och deras olika bakgrund och erfarenhet av ärftlig sjukdom.

D. För eller emot genmodifierade grödor/mat?

E. Kvinnan som valde att operera bort bröst och äggstockar i unga år p.g.a. ett genetiskt arv som innebar en 80%-ig risk att dö för ung i cancer. Skulle du ha gjort samma val?

 

Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?

Såg filmen från www.sli.se: Ekosystemets dynamik

 

Jobbade till sist med instuderingsfrågorna och aktiviteterna från LPPn.

 

LÄXA till 14 mars: Gör färdigt instuderingsfrågorna och studera begreppslistan

 

Torsdag: Gjorde gammalt NP. LÄXA till 15 mars: Gör klart provet hemma!

 

Fredag: Gick igenom skolverkets bedömning och gjorde självbedömning av gårdagens test-prov. Läxa till 18 mars: Förbered A2-provet hemma.

 

v.12-13

Måndag: Genomgång av A2-prov, repition och genomgång av provets bedömningsmatris.

Tisdag: Nationellt prov 8.20-12

Torsdag 21/3, tisdag 26/3 och torsdag 28/3: Laborationsprov, 4 personer/timme. Jobba med matte övrig tid.

 

 

Centralt innehåll och kunskapskrav.pdf
(LP)Planering Kropp, hälsa, genetik och biologisk mångfald vt-13.pdf
Gammalt NP Biologi.pdf
Gammalt NP Biologi.pdf
Gammalt NP Biologi BEDÖMNING.pdf
biologisk mångfald.png
x:615 y:20 550x450