Pedagogisk planering Matematik 8c
Kap 3. Geometri
Syfte
Du ska utveckla din förmåga att
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, (PROBLEM)
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, (BEGREPP)
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, (METOD)
föra och följa matematiska resonemang, (RESONEMANG)
använda matematiska uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar,
beräkningar och slutsatser. (KOMMUNIKATION)
Centralt innehåll
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.
Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.
Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta
Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.
Begrepp:
medelpunkt , radie , diameter ,pi , omkrets , area , enheter , cirkelsektor medelpunktsvinkel , dimension , geometrisk kropp , kub , rätblock , cylinder , prisma , kon pyramid , klot , begränsningsyta , mantelyta , sfär , volym
Veckoplanering |
||||||
Vecka |
Moment |
Sidor |
Uppgifter att räkna Räkna minst en nivå. Börja på nivå 2 |
Annat |
||
Nivå 1 |
Nivå 2 |
Nivå 3 |
||||
51/2 |
3.1 Cirkelns omkrets 3.2 Cirkelns area |
88-91 92-96 |
90 93-95 |
91-92 95-96 |
92 96 |
|
3 |
3.3 Begränsningsyta och mantelyta 3.4 Volym av rätblock |
97-102 104-107 |
100-101 106 |
101-102 107 |
102 107 |
|
4 |
3.5 Volymeneheter 3.6 Volym av prisma och |
108-110
|
109 112-113 |
109-110 113 |
110 113 |
Lös problemen 120 |
5 |
3.7 Volym av kon, pyramid 3.8 Formler |
114-117
118-119 |
116 119 |
117 119 |
117 119 |
Lös problemen 120 |
6 |
Begrepp test Kapitel test |
122 123 124-129 |
|
|
|
NOG 121 Bedömningsuppgift 121 |
7 |
Basläger/Hög höjd
|
124-129 |
|
|
|
|
8 |
Prov
|
|
|
|
|
|