Genom undervisningen i Samhällsorienterande ämnen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att
utveckla kunskaper om geografiska förhållanden, utveckla en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande
genom ett historiskt perspektiv få redskap att förstå och förändra vår egen tid
utveckla kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen
utveckla kunskaper om hur individer och samhället påverkar varandra
Vecka |
Kunskapsområde |
Centralt innehåll |
Kunskapskrav Lgr 11 |
Hela året |
Att leva tillsammans
Årets högtider
Aktuella händelser |
Livsfrågor av betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
Några högtider inom kristendom, islam och judendom.
Aktuella samhällsfrågor i olika medier. |
Eleven kan samtala om elevnära livsfrågor.
Eleven kan ge exempel på någon högtid från kristendom, islam och judendom.
Eleven kan ta del av enkel information i olika medier och samtala om elevnära samhällsfrågor.
|
v.35-43 |
I skolan
|
Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang.
Hur möten, till exempel klassråd, organiseras och genomförs.
|
Eleven kan samtala om normer och regler i vardagen och ge exempel på varför de kan behövas.
Eleven kan beskriva hur möten brukar organiseras och genomföras. |
v.44 |
Höstlov |
|
|
v.45-50 |
Trafik |
Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.
Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik och energi.
|
Eleven definierar riskfyllda platser i närområdets trafikmiljö och ger exempel på hur man kan minska riskerna genom ett säkert beteende i trafiken.
Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön och ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till en hållbar utveckling.
|
v. 51-1 |
Jullov |
|
|
v.2-8 |
Min familj |
Skildringar av livet förr och nu, till exempel skildringar av familjeliv och skola.
|
Eleven gör enkla jämförelser mellan livet förr och nu utifrån människors berättelser och olika skildringar.
|
v. 9 |
Sportlov |
|
|
v.10-11 |
Min familj |
Skildringar av livet förr och nu, till exempel skildringar av familjeliv och skola.
|
Eleven gör enkla jämförelser mellan livet förr och nu utifrån människors berättelser och olika skildringar.
|
v.12-14 |
Pengar och yrken |
Pengars användning och värde. Olika exempel på betalningsformer och vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.
|
Eleven beskriver några vanliga betalningsformer och anger vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.
|
v. 15 |
Påsklov |
|
|
v.16-21 |
Pengar och yrken |
Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.
Yrken och verksamheter i närområdet.
|
Eleven anger några viktiga samhällsfunktioner och ger exempel på yrken och verksamheter i närområdet. |