PEDAGOGISK PLANERING I KEMI vt 2018
Syfte
Arbetsområdet syftar till att ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
- genomföra systematiska undersökningar i kemi och dokumentera dessa
- använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan
Centralt innehåll
- Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
- Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
- Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
- Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
- Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
- Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
- Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor
Arbetssätt
Lärarledda genomgångar, enskilt- och grupparbete, diskussioner, filmer, förhör samt laborationer enligt planeringar.
Du kommer att få redovisa dina kunskaper genom skriftliga och muntliga uppgifter, ett skriftligt prov i slutet av kapitlet. Du kommer också att få redovisa laborationer muntligt och skriftligt samt diskutera resultat och slutsatser av laborationerna.
Material:
Du kommer att arbeta med Spektrum Kemi, sid 102 - 155 och utdelat material.
Veckoplanering:
V 2 – 3 Repetition
V 4 – 6 Luft och vätgas
Prov torsdag v 6 ” Kemins grunder”
V 7 – 13 Syror och baser, Jonföreningar, Mark
Prov v 15
Kunskapskrav som vi ska arbeta med:
Eleven kan använda naturvetenskaplig information på ett i huvudsak fungerande sätt/ relativt väl fungerande sätt/ väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla/utvecklade/ välutvecklade texter och andra framställningar…..
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera/ formulera enkla frågeställningar och planeringar som efter ngn bearbetning/ utan bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån
I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande/ ändamålsenligt/ ändamålsenligt och effektivt sätt
Eleven gör enkla/ utvecklade/ välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder skriftliga rapporter
-