KEMI VT 2018 ÅK 7

PEDAGOGISK PLANERING I KEMI vt 2018

 

Syfte

Arbetsområdet syftar till att ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

-          använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.

-          genomföra systematiska undersökningar i kemi och dokumentera dessa

-          använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan

Centralt innehåll

-          Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.

-          Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.

-          Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.

-          Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.

-          Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.

-          Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.

-          Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.

-          Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.

-          Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

-          Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor

 

Arbetssätt 

 

Lärarledda genomgångar, enskilt- och grupparbete, diskussioner, filmer, förhör samt laborationer enligt planeringar.

Du kommer att få redovisa dina kunskaper genom skriftliga och muntliga uppgifter, ett skriftligt prov i slutet av kapitlet. Du kommer också att få redovisa laborationer muntligt och skriftligt samt diskutera resultat och slutsatser av laborationerna.

 

Material:

Du kommer att arbeta med Spektrum Kemi, sid 102 - 155 och utdelat material.

 

 

 

Veckoplanering:

 

V 2 – 3   Repetition

V 4 – 6  Luft och vätgas

Prov torsdag v 6 ” Kemins grunder”

 

V 7 – 13 Syror och baser, Jonföreningar, Mark

Prov v 15 

 

 

Kunskapskrav som vi ska arbeta med:

 

Eleven kan använda naturvetenskaplig information på ett i huvudsak fungerande sätt/ relativt väl fungerande sätt/ väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla/utvecklade/ välutvecklade texter och andra framställningar….. 

 

Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera/ formulera enkla frågeställningar och planeringar som efter ngn bearbetning/ utan bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån 

 

I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande/ ändamålsenligt/ ändamålsenligt och effektivt sätt

 

Eleven gör enkla/ utvecklade/ välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder skriftliga rapporter

 

 

 

 

 

 

 

 

-