Din arbetsmiljö

 

Din arbetsmiljö, omgivningen som hör till din egen arbetsplats, kan betyda många olika saker för dig. Om du trivs bra med ditt arbete och gillar dina medarbetare; ni hjälper varandra etc., kommer du hem på gott humör och gör din familj och dina vänner glada. Om du mår bra hemma och har inte större problem där, är du också mera positiv mot dina arbetskamrater och vaksam mot riskerna i arbetet.

 

Arbetsmiljön kan delas i fem olika områden: den fysiska, kemisk-biologiska, ergonomiska och psykosociala arbetsmiljön samt IT-arbetsmiljön.

 

1. Den fysiska arbetsmiljön

-          lokaler (arbetsrummen, personalrummen, toaletter etc.) Är de ljusa, rena och tillräckligt rymliga?

-          verktyg, maskiner och annan teknisk utrustning. Finns det fara på olycka, buller?

-          Brandfara?

-          El-utrustning?

-          Strålning?

 

2. Den kemisk-biologiska arbetsmiljön

Vilka kemikalier finns på arbetsplatsen, färger, lösningsmedel? Bakterier, virus …?

Vet man hur hantera dessa och hur använda miljövänliga produkter?

 

3. Den ergonomiska arbetsmiljön

Ergonomi är kunskap om hur människan fungerar och påverkas av sitt arbete. T.ex. hur arbetsställning och arbetsrörelser är på ditt arbete. Arbetsplatsen och arbetet ska anpassas efter människan och inte tvärtom!

 

4. Arbetsmiljön kring IT

Det finns datorer på de flesta arbetsplatser samt hemma. Hur datorer påverkar vårt arbete?

 

5. Den psykosociala arbetsmiljön

Hur du och dina medarbetare mår och hur ni samarbetar med varandra på arbetsplatsen. Hur arbetet är utformat, hur samarbetet fungerar och vad är arbetets innehåll är viktiga delar i den psykosociala arbetsmiljön. Även arbetstakten och lönesystemet betyder mycket för din psykiska hälsa.

 

Hur ska arbetet vara för att du ska må bra?

 

Vår arbetsmiljö regleras av:

-          lagar som bestäms av riksdagen och förordningar från regeringen

-          föreskrifter och anvisningar från statliga myndigheter främst från Arbetsmiljöverket

-          kollektivavtal mellan fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer eller mellan en arbetsgivare och hans arbetstagare

 

En bra arbetsmiljö:

1.      Arbetsförhållandena ska anpassas till dina och dina arbetskamraters förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende

2.      Du ska ges möjlighet att medverka i utformningen av din egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbete som rör ditt eget arbete.

3.      Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll ska utformas så att du inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar, som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Man ska också granska löneformer och arbetstider.

4.      Företaget och du ska sträva efter att arbetet ger dig möjligheter till variation, social kontakt och samarbete.

5.      Företaget och du ska också sträva efter att arbetsförhållandena ger dig möjlighet till personlig och yrkesmässig utveckling.

 

Källa: Alfredsson, A. Petersson A., M. och T. 2003. Arbetsmiljö och säkerhet. Fakta och övningsbok. Serviceyrken. Natur och kultur.