Diktanalys
Tag mig - håll mig...
Vilka är rimmen i dikten?
Jag antar att det inte var så svårt för dig att
hitta:
sakta-fakta, stund-blund;
stanna-panna, gå-två;
låga-fråga-våga, hand- land;
ömkansvärd-färd, kropp-opp.
Som du ser rimmar den första raden på den tredje, den
andra på den fjärde i ett fast mönster. Det är
bara den tredje strofen som skiljer sig något, eftersom den
har en extra rad, eller vers eller versrad som det ibland kallas.
Dikten har alltså varannanradsrim, och rimschemat blir abab,
och i den tredje strofen ababa.
Är rimmen konstruerade och sökta eller diskreta och
naturliga?
Ja, det är förstås du, som läsare, som avgör
den saken. Själv tycker jag att det här är en dikt
som är lätt att ta till sig. Orden är enkla och rimmen
känns naturliga. De flesta rimorden är också korta,
med bara en eller två stavelser. Det är bara ordet ömkansvärd
i den sista strofen som är längre (tre stavelser).
Vilken rytm har raderna?
Om du läser dikten högt, märker du att rytmen förändras
under läsningens gång. De två första stroferna
har en lite vaggande rytm. Diktens "jag" är svårt
sjuk och vill bli smekt och omfamnad på sin sjukbädd.
Innesluten i en varm famn - vaggad. Själva rytmen i dikten
förstärker den här känslan av stilla vaggande.
Läs för dig själv, och du hör den mjuka, smeksamma
rytmen. På diktspråk skulle man säga att stroferna
har en fallande rytm. Versraderna börjar på en betonad
stavelse, och sedan böljar orden på i en jämn lunk.
"Tag mig
" - betonad och obetonad stavelse, "Håll
mig
" - betonad och obetonad stavelse.
Rytmen förstärks också av upprepningar. Ordet mig
återkommer flera gånger i de första två stroferna.
"Tag mig. - Håll mig. - Smek mig sakta" får
rentav något av besvärjande ramsa över sig, tycker
du inte? Som dova trumslag
eller hjärtslag!
I den andra strofen är rytmen en annan. "I natt skall
jag dö" avslutar tvärt det lugna vaggandet. Det låter
nästan som ett skrik eller en trumpetstöt, ett tapto.
"I natt skall jag dö" upprepas dessutom på
ett regelbundet sätt och inleder varannan versrad. Här
är rytmen stigande, d v s versraderna börjar på
en obetonad stavelse. Det är orden natt och dö som är
betonade. Hänger du med? Det här med fallande och stigande
rytm kan vara en aning knepigt, och det är inte heller så
viktigt för dig att känna till. Men om du skulle vilja
lära dig mer om rytmen i dikter, kan du ta reda på lite
fakta om versmått och versfötter.
Den tredje strofen hålls också samman av frågeord.
Diktarjaget frågar sig: "
vem ska jag fråga,
vart ska jag resa
till vilket land
hur ska jag våga?"
I den fjärde och sista strofen är rytmen något
mer oregelbunden. Den sista versraden känns rent av lite korthuggen,
eller vad säger du. Den stackars hjälplösa kroppen
bärs bort och slukas upp av jorden
och sedan är
det slut.
Hur kan man läsa dikten så att rytmen framträder?
Ja, hur läser man dikt egentligen? Och ska rytmen verkligen
framträda tydligt? Man ska läsa med inlevelse, säger
du kanske. Med känsla. Och det ska man förstås.
En dikt vill ju oftast förmedla en känsla.
Men det finns, trots allt, en del små knep man kan ta till
när man ska läsa något högt:
Stå upp! Då kan du andas med magen. Det gör rösten
fylligare och tonläget mörkare.
Börja läsa på en utandning Det bidrar också
till att rösten blir mörkare och mjukare. Dessutom motverkar
det nervositet. Pröva! Märker du att det blir lättare
att andas lugnt och djupt under läsningen?
Läs igenom dikten innan du ska läsa upp den. Bekanta
dig med diktens rytm och innehåll. Läs dikten flera gånger,
både tyst och högt. Ibland kan det vara en god idé
att stryka under de ord som man vill betona särskilt.
Om du tar dig tid att lära dig dikten så gott som utantill,
så kan du också under läsningens gång kosta
på dig att ta ögonkontakt med publiken.
Artikulera väl Du ska förstås inte överdriva,
men det är viktigt att varje ord går fram.
Om du har försökt dig på att läsa dikter högt,
så har du säkert automatiskt anpassat röstläget
och tempot till diktens innehåll och stämning. Det finns
ju så många olika sorters dikter. En sådan här
dikt skulle du säkert läsa med ett mjukt, dämpat
tonfall och i ett lite långsammare tempo. Rytmen skulle du
nog inte markera alltför tydligt, även om du skulle försöka
få lite "melodi" i läsningen. Det får
ju inte låta för monotont. Varför inte samla bekantskapskretsen
för en diktafton?
Varför skrev författaren dikten?
När det gäller den här dikten, så ligger det
nära tillhands att söka svaret på frågan i
författarinnans eget liv. Harriet Löwenhielm var svårt
sjuk i lungsot, eller tbc, och tillbringade sina sista år
på olika sanatorier. Hon dog på Romanäs sanatorium
i Småland år 1918. Då var hon bara trettio år
gammal. Dikter med dem tillhörande teckningar kom ut
först efter hennes död. Många av dikterna innehåller
tankar på döden, men det finns också de som är
kvicka och en aning ironiska. Min första bekantskap med Harriet
Löwenhielm skedde genom Beatrice Aurore. Den sjöng
vi i skolan någon gång på 60-talet. Du kanske
har hört den, den börjar: "I gamla sta´n vid
Kornhamnstorg. I Hallbecks antikvariat
"
Han var femton år
Vad är det som håller samman den här dikten?
Författaren tar hjälp av konjunktionen "och"
för att hålla samman dikten. Dikten innehåller
inte mindre än sju stycken "och". Ett sådant
stilistiskt knep kallas för polysyndes, som betyder just "många
bindeord".
Frasen "femton år" fungerar också som en
sammanhållande länk. Frasen förekommer tre gånger.
Det här stilgreppet kallas upprepning, men det kände du
säkert redan till.
Författaren knyter också ihop början och slutet
på dikten genom frasen "Han var galen". Det kallas
för cirkelkomposition och är ett sätt att skapa en
sammanhållen helhet i en text.
Vilka ord fungerar ungefär som rim?
När du läser dikten högt hör du att en del av
orden som ligger intill varandra börjar på samma ljud;
"sköt" och "själv" inleds med samma
ljud, liksom "pommes frites" och "pengar". Sådana
bokstavsrim kallas allitteration.
Finns det något budskap i dikten?
Olika läsare tolkar in olika budskap i en och samma dikt. Det
viktigaste budskapet i den här dikten - så som jag ser
det - är att saker och pengar inte är vad en tonåring
behöver först och främst. Pojken i dikten var van
att få vad han ville, men han var ändå olycklig.
Dikten berättas med ett litet oförstående, undrande
tonfall, kanske från föräldrarnas synvinkel. Berättaren
visar ingen förståelse för att pojken tog sitt liv.
Pojken fick ju allt han pekade på.
Säkert speglar den här dikten många tonåringars
liv idag. Ungdomarna får allt vad de pekar på, men lider
brist på omtanke, kärlek och kanske också gränsdragningar
från de vuxna.
Efter anfall
Vilken sjukdom har pojken?
Här får det bli en vild gissning från min sida.
Men ordet "anfall" för tankarna till epilepsi. Kanske
har pojken en hjärnskada som gör att han drabbas av epileptiska
anfall. Kanske har ramlat och skadat sig under ett anfall. Dikten
antyder i alla fall att det är något allvarligt fel på
pojken.
Vad symboliserar skördemannen?
Skördemannen får ofta fungera som symbol för döden.
Jämför gärna den här dikten Bo Setterlinds Döden
tänkte jag mig så.
|